Suomen tieteen ja teknologian tietopalvelu Research.fi : Ehdotuksia kehittämiseksi
opetus- ja kulttuuriministeriö
10.02.2009
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:2This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-644-7Tiivistelmä
Opetusministeriö on vuodesta 2001 lähtien ylläpitänyt Suomen tieteen ja teknologian tietopalvelua www.research.fi yhteistyössä tiede- ja teknologiahallintoon liittyvien eri toimijoiden kanssa. Research.fi on vuodesta 2001 tuottanut avaintilastoja sekä muuta Suomen tiedettä ja teknologiaa kuvaavaa tietoa.
Vuoden 2001 jälkeen tietopalvelun toimintaympäristö on muuttunut ja tietoverkkojen hyödyntäminen on lisääntynyt merkittäväksi. Maaliskuun 31. päivänä 2008 asetetun Research.fi-kehittämisprojektin tehtävänä oli selvittää tietopalvelun vaatimat kehittämistoimet, jotta palvelu tuottaisi nykyistä paremmin ajanmukaista ja keskeistä tietoaineistoa, tehdä ehdotus sivuston ylläpidosta, sivustoon liittyvästä esitemateriaalista ja yhteistyön organisoinnista.
Palvelun kehittämisen suurin haaste on päivittää tietopalvelun rakentamisen ja kehittämisen lähtökohdat: kenelle palvelu suunnataan, kuka omistaa palvelun ja mikä taho vastaa palvelun kehittämisestä kokonaisvaltaisesti sekä miten tuetaan palvelun tunnettuutta. Research.fi-kehittämistyön avainkohdat ovat seuraavat:
1. olemassa: laadukas tuloportti korkeakoulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan
2. tietoympäristöön
3. toimiva: yhteistyöhön sitoudutaan
4. tehokas: vältetään päällekkäistä työtä, keskitytään olennaisen tiedon tarjoamiseen tarkoituksenmukainen: tieto räätälöidään palvelemaan valittua kohdeyleisöä.
Yhteistyön onnistumisen edellytyksenä on tahojen motivoitunut osallistuminen palvelun tuottamiseen. Tämä edellyttää palvelun tavoitteiden asettamista yhteistyössä taustaorganisaatioiden kanssa, niin että jokainen taho saa palveluun sijoitetusta työstä selkeää lisäarvoa. Palvelulle nimetään toimitusneuvosto, toimitus ja päätoimittaja. Suurin hyöty tietopalvelusta saadaan, kun se palvelee sekä tiede-, teknologia- ja innovaatiohallinnon asiantuntijaa että kotimaista tai ulkomaista suomalaisesta tutkimuksesta, innovaatioista ja korkeakoulutuksesta kiinnostunutta asiantuntijaa. Palvelun käyttäjäkunnan laajentaminen edellyttää tietosisällön muokkaamista ja käytettävyyden parantamista sekä aktiivista tiedottamista sivustosta. Kehittämistyön tulee tukea toimialojen kansainvälistymistyötä tarjoamalla laadukkaan tuloportin suomalaiseen tietoympäristöön.
Vuoden 2001 jälkeen tietopalvelun toimintaympäristö on muuttunut ja tietoverkkojen hyödyntäminen on lisääntynyt merkittäväksi. Maaliskuun 31. päivänä 2008 asetetun Research.fi-kehittämisprojektin tehtävänä oli selvittää tietopalvelun vaatimat kehittämistoimet, jotta palvelu tuottaisi nykyistä paremmin ajanmukaista ja keskeistä tietoaineistoa, tehdä ehdotus sivuston ylläpidosta, sivustoon liittyvästä esitemateriaalista ja yhteistyön organisoinnista.
Palvelun kehittämisen suurin haaste on päivittää tietopalvelun rakentamisen ja kehittämisen lähtökohdat: kenelle palvelu suunnataan, kuka omistaa palvelun ja mikä taho vastaa palvelun kehittämisestä kokonaisvaltaisesti sekä miten tuetaan palvelun tunnettuutta. Research.fi-kehittämistyön avainkohdat ovat seuraavat:
1. olemassa: laadukas tuloportti korkeakoulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan
2. tietoympäristöön
3. toimiva: yhteistyöhön sitoudutaan
4. tehokas: vältetään päällekkäistä työtä, keskitytään olennaisen tiedon tarjoamiseen tarkoituksenmukainen: tieto räätälöidään palvelemaan valittua kohdeyleisöä.
Yhteistyön onnistumisen edellytyksenä on tahojen motivoitunut osallistuminen palvelun tuottamiseen. Tämä edellyttää palvelun tavoitteiden asettamista yhteistyössä taustaorganisaatioiden kanssa, niin että jokainen taho saa palveluun sijoitetusta työstä selkeää lisäarvoa. Palvelulle nimetään toimitusneuvosto, toimitus ja päätoimittaja. Suurin hyöty tietopalvelusta saadaan, kun se palvelee sekä tiede-, teknologia- ja innovaatiohallinnon asiantuntijaa että kotimaista tai ulkomaista suomalaisesta tutkimuksesta, innovaatioista ja korkeakoulutuksesta kiinnostunutta asiantuntijaa. Palvelun käyttäjäkunnan laajentaminen edellyttää tietosisällön muokkaamista ja käytettävyyden parantamista sekä aktiivista tiedottamista sivustosta. Kehittämistyön tulee tukea toimialojen kansainvälistymistyötä tarjoamalla laadukkaan tuloportin suomalaiseen tietoympäristöön.