Kohti ennakoivaa rakennussuojelua – Valtakunnallisesti merkittävien kohteiden ohjelmallinen suojelu
Tyvelä, Hanna; Virkki, Kirsti (2016-11-22)
Tyvelä, Hanna
Virkki, Kirsti
Ympäristöministeriö
22.11.2016
Julkaisusarja:
Ympäristöministeriön raportteja 28/2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-4632-9Tiivistelmä
Ohjelmallinen rakennussuojelu -hankkeessa (OHRA) kehitettiin periaatteita valtakunnallisesti merkittävien rakennusten ja rakennettujen kulttuuriympäristöjen suojelun turvaamiseksi. Ympäristöministeriön rahoittama hanke toteutettiin vuosina 2014-2016 Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksessa.
Tavoitteena on, että lakia rakennusperinnön suojelemisesta (498/2010) käytetään jatkossa suojelun välineenä ennakoivasti, järjestelmällisesti ja ohjelmallisesti. Tavoitteen edistämiseksi OHRA-hankkeessa kehitettiin suojelun liikennevalomalli, jossa on yhdistetty paikkatietoon ajantasainen valtakunnallisesti merkittävien kohteiden suojelutarpeen analyysi. Lisäksi rakennussuojeluprosessien yhtenäistämiseksi kehitettiin valtakunnalliset asiakirjamallit. Hankkeessa tutkittiin myös, millaisissa tapauksissa suojelun ensisijaisena keinona toimii parhaiten asemakaava ja millaisissa taas laki rakennusperinnön suojelemisesta.
Hankkeessa tarkasteltiin seuraavia kohderyhmiä:
• valtion suojeltu ja varjeltu rakennusperintö (suojelupäätökset valtion omistamien rakennusten suojelusta annetun asetuksen (480/1985) nojalla),
• valtakunnallisesti merkittävät rautatieasema-alueet (sopimus menettelytavoista valtakunnallisesti merkittävien rautatieasema-alueiden säilyttämiseksi ja suojelemiseksi 22.9.1998),
• Haagin yleissopimuksen toimeenpanoa varten laadittu kansallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriomaisuuden inventointi (Museoviraston esitys kohdeluetteloksi 12.9.2013),
• valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt, RKY 2009 (Valtioneuvoston päätös 22.12.2009).
Pilottikohteiksi valittiin Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen toimialueella sijaitsevia edellä mainittuihin ryhmiin kuuluvia valtakunnallisesti merkittäviä kohteita, joiden suojelun ajantasaistamiseksi käynnistettiin rakennussuojeluprosessit
Tavoitteena on, että lakia rakennusperinnön suojelemisesta (498/2010) käytetään jatkossa suojelun välineenä ennakoivasti, järjestelmällisesti ja ohjelmallisesti. Tavoitteen edistämiseksi OHRA-hankkeessa kehitettiin suojelun liikennevalomalli, jossa on yhdistetty paikkatietoon ajantasainen valtakunnallisesti merkittävien kohteiden suojelutarpeen analyysi. Lisäksi rakennussuojeluprosessien yhtenäistämiseksi kehitettiin valtakunnalliset asiakirjamallit. Hankkeessa tutkittiin myös, millaisissa tapauksissa suojelun ensisijaisena keinona toimii parhaiten asemakaava ja millaisissa taas laki rakennusperinnön suojelemisesta.
Hankkeessa tarkasteltiin seuraavia kohderyhmiä:
• valtion suojeltu ja varjeltu rakennusperintö (suojelupäätökset valtion omistamien rakennusten suojelusta annetun asetuksen (480/1985) nojalla),
• valtakunnallisesti merkittävät rautatieasema-alueet (sopimus menettelytavoista valtakunnallisesti merkittävien rautatieasema-alueiden säilyttämiseksi ja suojelemiseksi 22.9.1998),
• Haagin yleissopimuksen toimeenpanoa varten laadittu kansallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriomaisuuden inventointi (Museoviraston esitys kohdeluetteloksi 12.9.2013),
• valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt, RKY 2009 (Valtioneuvoston päätös 22.12.2009).
Pilottikohteiksi valittiin Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen toimialueella sijaitsevia edellä mainittuihin ryhmiin kuuluvia valtakunnallisesti merkittäviä kohteita, joiden suojelun ajantasaistamiseksi käynnistettiin rakennussuojeluprosessit