Sosiaalinen media ja älypuhelinsovellukset kansalaisten avuksi hätätilanteissa : Osaraportti I: Sosiaalisen median ja älypuhelinsovellusten käyttö viranomaisten toiminnassa
Avaa tiedosto
Lataukset:
sisäministeriö
10 / 2013
Julkaisusarja:
Sisäasiainministeriön julkaisu 28/2013This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-878-7Tiivistelmä
Pelastusopiston ja Poliisiammattikorkeakoulun yhteisprojektissa "Sosiaalinen media (SoMe) ja älypuhelinsovellukset kansalaisten avuksi hätätilanteissa" tarkastellaan kansainvälisiä ja kansallisia sosiaalisen median ja älypuhelinsovellusten käyttötarkoituksia ja parhaita käytäntöjä hätä- ja häiriötilanneviestinnässä sekä ennaltaehkäisevässä viestinnässä. Sosiaalista mediaa ja älypuhelinsovelluksia tarkastellaan myös kanavakohtaisten strategioiden ja käytäntöjen sekä palveluiden tuottamisen näkökulmista. Lisäksi projektissa pyritään selvittämään, miten sosiaalisen median kanavien hyödyntämistä hätä- ja häiriötilanneviestinnässä sekä ennaltaehkäisevässä viestinnässä voitaisiin kehittää.
Sosiaalinen media ja älypuhelinsovellukset kansalaisten avuksi hätätilanteissa -projektin ensimmäisessä osaraportissa kuvataan, miten viranomaiset eri puolilla maailmaa hyödyntävät sosiaalista mediaa ja erityisesti älypuhelinsovelluksia hätä- ja häiriötilanteissa. Raportissa perehdytään aineistoon sosiaalisen median käyttötarkoituksista, hyödyntämisestä ja sovelluksista sekä tuodaan esiin parhaita käytäntöjä ja hyväksi todettuja malleja. Lisäksi raportin liitteenä on sovelluskartta ja sitä täydentävä sovellustaulukko hätä- ja häiriötilanneviestinnässä sekä ennaltaehkäisevässä viestinnässä käytettävistä älypuhelinsovelluksista. Vaikka sovelluksia on kehitetty laajasti, on älypuhelinsovellusten käyttöä ennaltaehkäisevässä turvallisuusviestinnässä sekä häiriötilanneviestinnässä kuitenkin tutkittu melko vähän.
Sosiaalinen media ja älypuhelinsovellukset kansalaisten avuksi hätätilanteissa -projektin ensimmäisessä osaraportissa kuvataan, miten viranomaiset eri puolilla maailmaa hyödyntävät sosiaalista mediaa ja erityisesti älypuhelinsovelluksia hätä- ja häiriötilanteissa. Raportissa perehdytään aineistoon sosiaalisen median käyttötarkoituksista, hyödyntämisestä ja sovelluksista sekä tuodaan esiin parhaita käytäntöjä ja hyväksi todettuja malleja. Lisäksi raportin liitteenä on sovelluskartta ja sitä täydentävä sovellustaulukko hätä- ja häiriötilanneviestinnässä sekä ennaltaehkäisevässä viestinnässä käytettävistä älypuhelinsovelluksista. Vaikka sovelluksia on kehitetty laajasti, on älypuhelinsovellusten käyttöä ennaltaehkäisevässä turvallisuusviestinnässä sekä häiriötilanneviestinnässä kuitenkin tutkittu melko vähän.