Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen : Esitys toimintaohjelmaksi 2009–2013
opetus- ja kulttuuriministeriö
09.12.2008
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2008:34This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-616-4Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli laatia esitys kulttuurin matkailullista tuotteistamista edistäväksi toimintaohjelmaksi, joka perustuu valtioneuvoston periaatepäätökseen Suomen matkailupolitiikasta, Suomen matkailustrategiaan vuoteen 2020 ja esitykseen Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelmaksi vuosiksi 2007-2011. Kulttuurimatkailun kehittäminen tukee pääministeri Matti Vanhasen II hallituksen ohjelman tavoitetta vahvistaa luovaa taloutta ja kulttuurin kansantaloudellista merkitystä lisäämällä kulttuurivientiä ja -yrittäjyyttä.
Ohjelman tavoitteena on aktivoida ja tukea kulttuuriin pohjautuvien matkailutuotteiden ja -palveluiden tuotteistamista, ja siten laajentaa taiteen ja kulttuurin ansaintamahdollisuuksia ja työllisyyttä. Pyrkimys on saada aikaan kansainvälisesti houkuttelevia ja kilpailukykyisiä kulttuurimatkailutuotteita ja -palveluita, ja vahvistaa kuvaa Suomesta kiinnostavana kulttuurimatkailun kohdemaana.
Vuoteen 2013 asti jatkuvan työnsä aikana työryhmä pyrkii edistämään ja toimeenpanemaan seuraavia kulttuurin matkailullista tuotteistamista tukevia kehittämistoimia:
- tietopohjan ja tilastoinnin vahvistaminen
- tuotekehitysmallin kehittäminen:
- tuottaja- ja tuottamotoiminnan kehittäminen;
- Suomen kulttuurisen maaidentiteetin (competitive identity) vahvistaminen;
- kulttuuritapahtumien matkailullinen kehittäminen;
- yhteistyön ja verkostoitumisen vahvistaminen;
- Euroopan unionin ja kansainvälisten organisaatioiden toimien hyödyntämisen lisääminen.
Kehittämistoimet on konkretisoitu 16 toimenpiteeksi.
Ohjelmassa hyödynnetään ensisijaisesti olemassa olevia järjestelmiä ja rakenteita. Keskeistä on kulttuurin ja matkailun toimialojen välinen yhteistyö. Työryhmä seuraa ja arvioi ohjelman toimeenpanoa toimikautensa 1.10.2007–31.12.2013 aikana sekä antaa vuosittain raportin sen toteutumisesta kulttuuriviennin ohjausryhmälle.
Ohjelman tavoitteena on aktivoida ja tukea kulttuuriin pohjautuvien matkailutuotteiden ja -palveluiden tuotteistamista, ja siten laajentaa taiteen ja kulttuurin ansaintamahdollisuuksia ja työllisyyttä. Pyrkimys on saada aikaan kansainvälisesti houkuttelevia ja kilpailukykyisiä kulttuurimatkailutuotteita ja -palveluita, ja vahvistaa kuvaa Suomesta kiinnostavana kulttuurimatkailun kohdemaana.
Vuoteen 2013 asti jatkuvan työnsä aikana työryhmä pyrkii edistämään ja toimeenpanemaan seuraavia kulttuurin matkailullista tuotteistamista tukevia kehittämistoimia:
- tietopohjan ja tilastoinnin vahvistaminen
- tuotekehitysmallin kehittäminen:
- tuottaja- ja tuottamotoiminnan kehittäminen;
- Suomen kulttuurisen maaidentiteetin (competitive identity) vahvistaminen;
- kulttuuritapahtumien matkailullinen kehittäminen;
- yhteistyön ja verkostoitumisen vahvistaminen;
- Euroopan unionin ja kansainvälisten organisaatioiden toimien hyödyntämisen lisääminen.
Kehittämistoimet on konkretisoitu 16 toimenpiteeksi.
Ohjelmassa hyödynnetään ensisijaisesti olemassa olevia järjestelmiä ja rakenteita. Keskeistä on kulttuurin ja matkailun toimialojen välinen yhteistyö. Työryhmä seuraa ja arvioi ohjelman toimeenpanoa toimikautensa 1.10.2007–31.12.2013 aikana sekä antaa vuosittain raportin sen toteutumisesta kulttuuriviennin ohjausryhmälle.