Ystävyysseurojen valtionavustukset
opetus- ja kulttuuriministeriö
24.09.2008
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2008:24This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-582-2Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 11.2.2008 työryhmän tekemään ehdotuksen ystävyysseuroille myönnettävän valtionavun perusteista.
Työryhmän tavoitteeksi asetettiin ystävyysseuroille myönnettävän harkinnanvaraisen valtionavun perusteiden selkiyttäminen määrittelemällä kriteerit, joiden perusteella ystävyysseurojen valtionapuhakemukset voidaan jatkossa arvioida. Valtionavun myöntämisperusteiden määrittelyn tuli koskea kaikkia ystävyysseuroja lukuun ottamatta Suomi-Venäjä Seuran ry:tä ja Pohjola-Norden ry:tä. Lisäksi työryhmän tehtävänä oli tehdä esitys mahdollisesta toimijasta tai toimijoista, joille valtionavustusten myöntäminen voidaan jatkossa delegoida. Työryhmä otti työssään huomioon Markku Linnan vuonna 2006 ilmestyneen raportin opetusministeriön tuesta ystävyysseuroille.
Työryhmän muistiossa tehdään lyhyt katsaus ystävyysseuratoiminnan historiaan ja nykytilanteeseen taustaksi valtionavun perus-teiden selkiyttämiselle. Työryhmän toimenpide-ehdotukset koskevat ystävyysseuroille myönnettävän harkinnanvaraisen valtionavun kriteereitä ja niitä mittaavia indikaattoreita. Kriteereiden ja indikaattorien avulla määritellään harkinnanvaraisen valtionavun luonnetta ja määrää suhteessa ystävyysseurojen toiminnan tuloksellisuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen.
Ystävyysseuratoimintaan osoitetun valtionavun delegointiin liittyen työryhmä teki ehdotuksen, jonka mukaan valtionavun edelleen jakaminen voitaisiin antaa Kansainvälisen henkilövaihdonkeskuksen CIMO:n tehtäväksi.
Työryhmän tavoitteeksi asetettiin ystävyysseuroille myönnettävän harkinnanvaraisen valtionavun perusteiden selkiyttäminen määrittelemällä kriteerit, joiden perusteella ystävyysseurojen valtionapuhakemukset voidaan jatkossa arvioida. Valtionavun myöntämisperusteiden määrittelyn tuli koskea kaikkia ystävyysseuroja lukuun ottamatta Suomi-Venäjä Seuran ry:tä ja Pohjola-Norden ry:tä. Lisäksi työryhmän tehtävänä oli tehdä esitys mahdollisesta toimijasta tai toimijoista, joille valtionavustusten myöntäminen voidaan jatkossa delegoida. Työryhmä otti työssään huomioon Markku Linnan vuonna 2006 ilmestyneen raportin opetusministeriön tuesta ystävyysseuroille.
Työryhmän muistiossa tehdään lyhyt katsaus ystävyysseuratoiminnan historiaan ja nykytilanteeseen taustaksi valtionavun perus-teiden selkiyttämiselle. Työryhmän toimenpide-ehdotukset koskevat ystävyysseuroille myönnettävän harkinnanvaraisen valtionavun kriteereitä ja niitä mittaavia indikaattoreita. Kriteereiden ja indikaattorien avulla määritellään harkinnanvaraisen valtionavun luonnetta ja määrää suhteessa ystävyysseurojen toiminnan tuloksellisuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen.
Ystävyysseuratoimintaan osoitetun valtionavun delegointiin liittyen työryhmä teki ehdotuksen, jonka mukaan valtionavun edelleen jakaminen voitaisiin antaa Kansainvälisen henkilövaihdonkeskuksen CIMO:n tehtäväksi.