NOSTE-ohjelman vuosiraportti 2006
opetus- ja kulttuuriministeriö
2007
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2007:30This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-428-3Tiivistelmä
Vuonna 2003 alkaneen aikuisten koulutustason kohottamisohjelman eli Noste-ohjelman tarkoituksena on parantaa enintään perusasteen tutkinnon suorittaneiden aikuisten työelämässä pysymistä ja urakehitystä, lieventää suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymisen aiheuttamaa työvoimavajausta ja vaikuttaa työllisyysasteeseen. Noste-ohjelman tavoitteeseen pyritään kannustamalla ohjelman piiriin kuuluvien henkilöiden hakeutumista koulutukseen sekä parantamalla heidän mahdollisuuksiaan päästä ammatilliseen koulutukseen suorittamaan tutkinto tai tutkinnon osa tai tietotekniikan opintoihin sekä tukemalla kesken jääneen peruskoulun ja lukion loppuun suorittamista.
Ohjelman kohteena ovat henkilöt, jotka koulutuksen alkamisvuonna ovat 30–59-vuotiaita eivätkä ole suorittaneet perusasteen jälkeistä tutkintoa sekä 25–59-vuotiaat, joiden perusasteen opinnot ovat jääneet kesken. Ohjelma kohdistuu pääsääntöisesti työssä käyviin palkansaajiin ja yrittäjiin.
Ohjelmaa toteutetaan valtakunnallisesti koko Suomessa. Mukana on 60 hanketta, joista 36 on alueellista ja 9 maakunnallista monialaista oppilaitosverkostoa. Noste-ohjelmaan sisältyy yksi valtakunnallinen hakevan toiminnan hanke, jota koordinoi SAK. Lääninhallitukset myöntävät alueensa hankkeille valtionavustukset.
Vuoden 2006 talousarviossa oli opetusministeriön pääluokassa 30 milj. euron määräraha Noste-ohjelman erityisrahoitusta varten.
Vuonna 2003 alkanut Noste-ohjelma, joka jatkuu vuoden 2009 loppuun asti, on edennyt myös vuonna 2005 ohjelmalle asetettujen tavoitteiden suunnassa, mutta opiskelijoiden määrälle asetetut tavoitteet on saavutettu odotettua hitaammin. Noste-ohjelman rahoituksella oli vuoden 2006 loppuun mennessä aloittanut opiskelunsa yhteensä 17 142 opiskelijaa, joista vuonna 2006 koulutuksen aloitti 4 795 opiskelijaa. Tämä oli hieman pienempi määrä kuin edellisenä vuonna aloittaneiden opiskelijoiden määrä. Sen sijaan opiskelijatyövuosien määrä kasvoi vuoden 2005 2 000 opiskelijatyövuodesta vuonna 2006 2 600 opiskelijatyövuoteen. Keskimääräinen koulutuspituus kasvoi siis edelliseen vuoteen verrattuna. Opiskelun henkilökohtaistaminen Noste-opiskelijoilla, joilla on heikohkot opiskeluvalmiudet, on merkinnyt usein koulutuksen pitkäkestoisuutta sekä tukitoimenpiteiden tarvetta.
Tutkintoja ja osatutkintoja vuonna 2006 suoritettiin myös enemmän kuin edellisenä vuonna. Niitä tuli suoritetuksi 3 321.
Raportissa on koottu tietoja vuodesta 2002 alkaen em. matalan pohjakoulutusryhmän osallistumisesta valtionosuusrahoitteiseen koulutukseen. Näin on voitu osoittaa, että Noste-ryhmän osallistuminen tutkintoihin valmistavaan koulutukseen vuosina 2003–2006 on todellisuudessa kasvanut eikä siirtynyt vain toiseen rahoitusmuotoon.
Noste-opiskelijoiden sukupuolijakaumassa on saavutettu vuonna 2006 tavoitteiden suuntaista etenemistä. Miesten osuus aloittaneiden opiskelijoiden kokonaismäärästä nousi 33,2 %:sta 43 %:iin. Huomattavaa muutosta tapahtui myös työttömien määrässä. Heidän osuutensa aloittaneista opiskelijoista nousi edellisen vuoden 7,1 %:sta 9,8 %:iin.
Merkille pantavaa on, että aktiivisuusaste Noste-ohjelman hyödyntämisessä eri maakunnissa vaihtelee huomattavasti.
Oppilaitoskentässä Noste-ohjelma on haastanut koulutuksen järjestäjiä luomaan uudenlaisia toimintamalleja, joilla on käyttöä Nostetta laajemmin aikuiskoulutuksessa. On kehitelty uusia käytäntöjä Noste-ryhmän tavoittamiseksi koulutukseen; ns. hakevaa toimintaa sekä monitasoista, alueellista ja poikkihallinnollista verkostotoimintaa. Matalan pohjakoulutuksen aikuisryhmä on nostanut selkeästi esiin tarpeen panostaa opiskelun henkilökohtaistamiseen, oppimisvalmiuksien vahvistamiseen ja tukitoimenpiteisiin. Se on nostanut kiistatta ohjaustyön tarpeen esiin hakevasta vaiheesta alkaen kestäen koko näyttötutkintoprosessin ajan.
Ohjelman kohteena ovat henkilöt, jotka koulutuksen alkamisvuonna ovat 30–59-vuotiaita eivätkä ole suorittaneet perusasteen jälkeistä tutkintoa sekä 25–59-vuotiaat, joiden perusasteen opinnot ovat jääneet kesken. Ohjelma kohdistuu pääsääntöisesti työssä käyviin palkansaajiin ja yrittäjiin.
Ohjelmaa toteutetaan valtakunnallisesti koko Suomessa. Mukana on 60 hanketta, joista 36 on alueellista ja 9 maakunnallista monialaista oppilaitosverkostoa. Noste-ohjelmaan sisältyy yksi valtakunnallinen hakevan toiminnan hanke, jota koordinoi SAK. Lääninhallitukset myöntävät alueensa hankkeille valtionavustukset.
Vuoden 2006 talousarviossa oli opetusministeriön pääluokassa 30 milj. euron määräraha Noste-ohjelman erityisrahoitusta varten.
Vuonna 2003 alkanut Noste-ohjelma, joka jatkuu vuoden 2009 loppuun asti, on edennyt myös vuonna 2005 ohjelmalle asetettujen tavoitteiden suunnassa, mutta opiskelijoiden määrälle asetetut tavoitteet on saavutettu odotettua hitaammin. Noste-ohjelman rahoituksella oli vuoden 2006 loppuun mennessä aloittanut opiskelunsa yhteensä 17 142 opiskelijaa, joista vuonna 2006 koulutuksen aloitti 4 795 opiskelijaa. Tämä oli hieman pienempi määrä kuin edellisenä vuonna aloittaneiden opiskelijoiden määrä. Sen sijaan opiskelijatyövuosien määrä kasvoi vuoden 2005 2 000 opiskelijatyövuodesta vuonna 2006 2 600 opiskelijatyövuoteen. Keskimääräinen koulutuspituus kasvoi siis edelliseen vuoteen verrattuna. Opiskelun henkilökohtaistaminen Noste-opiskelijoilla, joilla on heikohkot opiskeluvalmiudet, on merkinnyt usein koulutuksen pitkäkestoisuutta sekä tukitoimenpiteiden tarvetta.
Tutkintoja ja osatutkintoja vuonna 2006 suoritettiin myös enemmän kuin edellisenä vuonna. Niitä tuli suoritetuksi 3 321.
Raportissa on koottu tietoja vuodesta 2002 alkaen em. matalan pohjakoulutusryhmän osallistumisesta valtionosuusrahoitteiseen koulutukseen. Näin on voitu osoittaa, että Noste-ryhmän osallistuminen tutkintoihin valmistavaan koulutukseen vuosina 2003–2006 on todellisuudessa kasvanut eikä siirtynyt vain toiseen rahoitusmuotoon.
Noste-opiskelijoiden sukupuolijakaumassa on saavutettu vuonna 2006 tavoitteiden suuntaista etenemistä. Miesten osuus aloittaneiden opiskelijoiden kokonaismäärästä nousi 33,2 %:sta 43 %:iin. Huomattavaa muutosta tapahtui myös työttömien määrässä. Heidän osuutensa aloittaneista opiskelijoista nousi edellisen vuoden 7,1 %:sta 9,8 %:iin.
Merkille pantavaa on, että aktiivisuusaste Noste-ohjelman hyödyntämisessä eri maakunnissa vaihtelee huomattavasti.
Oppilaitoskentässä Noste-ohjelma on haastanut koulutuksen järjestäjiä luomaan uudenlaisia toimintamalleja, joilla on käyttöä Nostetta laajemmin aikuiskoulutuksessa. On kehitelty uusia käytäntöjä Noste-ryhmän tavoittamiseksi koulutukseen; ns. hakevaa toimintaa sekä monitasoista, alueellista ja poikkihallinnollista verkostotoimintaa. Matalan pohjakoulutuksen aikuisryhmä on nostanut selkeästi esiin tarpeen panostaa opiskelun henkilökohtaistamiseen, oppimisvalmiuksien vahvistamiseen ja tukitoimenpiteisiin. Se on nostanut kiistatta ohjaustyön tarpeen esiin hakevasta vaiheesta alkaen kestäen koko näyttötutkintoprosessin ajan.