Ammattikorkeakoulujen verkostohankkeet
opetus- ja kulttuuriministeriö
2007
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2007:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-278-4Tiivistelmä
Julkaisussa tarkastellaan yhtätoista ammattikorkeakoulukentällä toiminutta valtakunnallista verkostohanketta. Hankkeet ovat edistäneet ammattikorkeakoulujen yhteisiä tavoitteita kuten opintojen edistymistä, kansainvälistymistä, ura- ja rekrytointitoiminnan käynnistymistä, virtuaaliopintojen toteutumista sekä harjoittelukäytäntöjen kehittymistä. Myös kahta koulutuksellista uudistusta, ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja sekä tuotantopainotteista insinöörikoulutusta, on suunniteltu ja toteutettu verkostorakenteella. Verkostot ovat synnyttäneet ja ylläpitäneet ammattikorkeakoulujen keskeistä yhteistyötä yhdistäen osaamis- ja kehittämisresursseja.
Julkaisu rakentuu neljästä pääluvusta, joissa käsitellään verkostomaisen työskentelyn periaatteita, käytännön toteutuksia, eri toimijoiden rooleja sekä tulevaisuuden haasteita. Artikkelien myötä syntyy kuva verkostojen erilaisuudesta, ovathan ne olleet kestoltaan kolmesta seitsemään vuoteen. Erilaisuutta on synnyttänyt myös tehtävän fokusoituneisuus. Joissain tapauksissa on lähdetty toteuttamaan selkeää tehtävää, kuten ylempien tutkintojen toteuttamista. Eräät verkostot ovat kulkeneet pitkän tien ongelman selvittämisestä sen ratkaisukeinojen kehittämiseen ja testaamiseen. Tästä on esimerkkinä opintojen etenemisen edistäminen.
Verkostotoiminnassa ovat olleet mukana niin opettajat, opiskelijat, tutkijat, kehittäjät, rehtorit kuin työelämän edustajatkin. Heidän erilaisista rooleistaan ja näkemyksistään on hankittu tietoa kyselyin, haastatteluin ja kirjoitelmin.
Kun useat verkostohankkeista päättyvät vuoden 2006 lopussa, on haasteena niissä syntyneen sosiaalisen pääoman säilyttäminen ja kehittämistiedon vieminen ammattikorkeakoulujen arkeen.
Julkaisu rakentuu neljästä pääluvusta, joissa käsitellään verkostomaisen työskentelyn periaatteita, käytännön toteutuksia, eri toimijoiden rooleja sekä tulevaisuuden haasteita. Artikkelien myötä syntyy kuva verkostojen erilaisuudesta, ovathan ne olleet kestoltaan kolmesta seitsemään vuoteen. Erilaisuutta on synnyttänyt myös tehtävän fokusoituneisuus. Joissain tapauksissa on lähdetty toteuttamaan selkeää tehtävää, kuten ylempien tutkintojen toteuttamista. Eräät verkostot ovat kulkeneet pitkän tien ongelman selvittämisestä sen ratkaisukeinojen kehittämiseen ja testaamiseen. Tästä on esimerkkinä opintojen etenemisen edistäminen.
Verkostotoiminnassa ovat olleet mukana niin opettajat, opiskelijat, tutkijat, kehittäjät, rehtorit kuin työelämän edustajatkin. Heidän erilaisista rooleistaan ja näkemyksistään on hankittu tietoa kyselyin, haastatteluin ja kirjoitelmin.
Kun useat verkostohankkeista päättyvät vuoden 2006 lopussa, on haasteena niissä syntyneen sosiaalisen pääoman säilyttäminen ja kehittämistiedon vieminen ammattikorkeakoulujen arkeen.