• Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Valto etusivu
  • Valtioneuvoston kanslia
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Valto etusivu
  • Valtioneuvoston kanslia
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Polaarikoodin turvallisuus- ja ympäristö-vaatimusten yhteensovittaminen Suomessa

Yliskylä-Peuralahti, Johanna; Ala-Rämi, Katariina; Rova, Risto; Kolli, Tanja; Pongracz, Eva (2016-03-24)

untranslated
Avaa tiedosto
Polaarikoodin turvallisuus- ja ympäristövaatimusten yhteensovittaminen.pdf (2.079Mt)
Lataukset: 

Tilaa verkkokaupasta
Yliskylä-Peuralahti, Johanna
Ala-Rämi, Katariina
Rova, Risto
Kolli, Tanja
Pongracz, Eva
valtioneuvoston kanslia
24.03.2016
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 11/2016
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet untranslated
 
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-219-7
Tiivistelmä
Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n polaarikoodi on kaikkia maita sitova normi, jolla pohjoisilla arktisilla alueilla ja Etelämannerta ympäröivillä alueilla purjehtiville lasti- ja matkustaja-aluksille säädetään muita alueita tiukempia turvallisuutta ja ympäristönsuojelua koskevia määräyksiä.

Polaarikoodin voimaantulon valmistelua varten viranomaiset Suomessa käynnistivät selvityshankkeen "Polaarikoodin turvallisuus- ja ympäristövaikutusten yhteensovittaminen Suomessa (POLARCODE)".

Hanke toteutettiin Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen ja Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan energia- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmän yhteistyönä. Polaarikoodin voimaantulo tukee Suomen arktisen strategian tavoitteita olla jatkossa arktisen meriteollisuuden ja varustamotoiminnan johtava asiantuntija sekä pitää suomalaisyritykset jatkossa vahvasti mukana etenkin arktisten alueiden kehittämisessä ympäristöllisesti kestävällä tavalla.

Polaarialueiden ympäristön tilan kannalta erityisesti laivojen painolastivesiä ja ilmastonmuutosta voimistavia kasvihuonekaasupäästöjä koskevat rajoitukset olisivat merkittäviä. Polaarikoodiin ei kuitenkaan vielä sisälly näitä päästöjä koskevia rajoituksia.

Painolastivesilaitteistojen toimivuuteen Polaarialueiden kylmissä oloissa liittyy lukuisia epävarmuuksia. IMO:n Painolastivesiyleissopimuksen voimaantulolla voi olla myönteisiä vaikutuksia suomalaiselle meriteknologiateollisuudelle (clean tech), kun markkinat uusille painolastiveden käsittelyjärjestelmille laajenevat.

Laivojen lyhytikäisten mustahiilipäästöjen torjunta toisi merkittäviä ilmasto- ja terveysvaikutuksia. Torjuntamenetelmien kehitys vaatii standardoidun mustahiilen mittausmenetelmän kehittämisen, jotta mahdollinen päästövähennystarve täsmentyisi. NOx-, SOx- ja CO2 -päästöteknologioiden kehittäminen, parantaminen tai näiden teknologioiden yhdistäminen myös mustahiilipäästöille soveltuvaksi toisi markkinaetua. Suomen rooli on tukea IMO:a tässä työssä.
Valtioneuvoston kanslia
Ulkoasianministeriö
Oikeusministeriö
Sisäministeriö
Puolustusministeriö
Valtiovarainministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto@vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Valtioneuvoston kanslia
Ulkoasianministeriö
Oikeusministeriö
Sisäministeriö
Puolustusministeriö
Valtiovarainministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto@vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto