Laskennallisen tieteen kehittäminen Suomessa
opetus- ja kulttuuriministeriö
11.04.2007
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:23This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-352-1Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 31.10.2006 työryhmän, jonka tehtävänä oli edistää laskennallisen tieteen tutkimusta ja opetusta yliopistoissa sekä laatia ehdotus laskennallisen tieteen kansalliseksi kehittämiseksi. Työryhmän tuli erityisesti tehdä ehdotuksia alan perus- ja jatkokoulutuksen parantamisesta sekä laskennallisen tieteen kehittämisestä ja entistä suunnitelmallisemmasta integroimisesta osaksi tutkimusalojen menetelmästöä ja tulosohjausta. Lisäksi työryhmän tuli pohtia julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyön edistämistä.
Laskennallisen tieteen kehittäminen on strategisesti tärkeää Suomen kilpailukyvylle. Laskennallisella lähestymistavalla voidaan lisätä ymmärrystä yhteiskunnallisesti merkittävillä alueilla. Laskennallinen lähestymistapa vahvistaa moni- ja poikkitieteellistä tutkimusta sekä nopeuttaa ja tehostaa tuotekehitystä. Samalla vähennetään raja-aitoja tutkimusalojen välillä sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Tämä lisää innovatiivisuutta ja tuottaa uusia läpimurtoja tutkimuksessa ja tuotekehityksessä.
Jotta laskennallista tiedettä voidaan täysipainoisesti hyödyntää, osaamista tulee kasvattaa kautta linjan peruskoulusta tutkijoihin ja professoreista toimitusjohtajiin. Lisäksi täytyy huolehtia laskennallisen lähestymistavan tarvitsemien infrastruktuurien rakentamisesta, ylläpidosta ja niiden tukipalveluista. Kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä tulee vahvistaa. Lisäksi yliopistojen tulee edistää laskennallisen tieteen tutkijanuramahdollisuuksia. Työryhmä näkee, että digitaalisten tietoaineistojen tuottamiseen ja infrastruktuureihin tulisi panostaa merkittävästi nykyistä enemmän. Tähän liittyvät kysymykset on ratkaistava kansallisesti hallinnonalojen välisenä yhteistyönä.
Työryhmä ehdottaa, että opetusministeriö ja muu julkinen sektori rahoittavat poikkitieteellisiä laskennallisen tieteen hankkeita sekä menetelmätieteissä että sovellusalueilla vuosina 2009-2012. Tekesin ja Suomen Akatemian tulisi vahvistaa laskennallisen tieteen tutkimusrahoitusta ja kehittää asiantuntemustaan laskennallisessa tieteessä. Rahoittajien, tutkimusorganisaatioiden ja yritysten tulisi käynnistää laskennallisen tieteen osaajien tutkijanvaihto-ohjelma yritysmaailman ja akateemisen maailman välillä. Laskennalliselle tieteelle välttämätöntä tietoteknistä infrastruktuuria tulee kehittää ja ylläpitää yhteisvastuullisesti ja kansallisena tasapainoisena kokonaisuutena. Yliopistojen ja sektoritutkimuslaitosten yhteistyötä infrastruktuurien rakentamisessa ja hyödyntämisessä tulee tiivistää. Lisäksi tulee varmistaa laskennallisen tieteen hyödyntämismahdollisuudet käynnistyvissä strategisen huippuosaamisen keskittymissä (SHOK). Erityisesti tulee huolehtia siitä, että syntyvän ICT-alueen keskittymän yhteyteen perustetaan geneeristä laskennallisen tieteen osaamista edistävä toimija.
Laskennallisen tieteen kehittäminen on strategisesti tärkeää Suomen kilpailukyvylle. Laskennallisella lähestymistavalla voidaan lisätä ymmärrystä yhteiskunnallisesti merkittävillä alueilla. Laskennallinen lähestymistapa vahvistaa moni- ja poikkitieteellistä tutkimusta sekä nopeuttaa ja tehostaa tuotekehitystä. Samalla vähennetään raja-aitoja tutkimusalojen välillä sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Tämä lisää innovatiivisuutta ja tuottaa uusia läpimurtoja tutkimuksessa ja tuotekehityksessä.
Jotta laskennallista tiedettä voidaan täysipainoisesti hyödyntää, osaamista tulee kasvattaa kautta linjan peruskoulusta tutkijoihin ja professoreista toimitusjohtajiin. Lisäksi täytyy huolehtia laskennallisen lähestymistavan tarvitsemien infrastruktuurien rakentamisesta, ylläpidosta ja niiden tukipalveluista. Kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä tulee vahvistaa. Lisäksi yliopistojen tulee edistää laskennallisen tieteen tutkijanuramahdollisuuksia. Työryhmä näkee, että digitaalisten tietoaineistojen tuottamiseen ja infrastruktuureihin tulisi panostaa merkittävästi nykyistä enemmän. Tähän liittyvät kysymykset on ratkaistava kansallisesti hallinnonalojen välisenä yhteistyönä.
Työryhmä ehdottaa, että opetusministeriö ja muu julkinen sektori rahoittavat poikkitieteellisiä laskennallisen tieteen hankkeita sekä menetelmätieteissä että sovellusalueilla vuosina 2009-2012. Tekesin ja Suomen Akatemian tulisi vahvistaa laskennallisen tieteen tutkimusrahoitusta ja kehittää asiantuntemustaan laskennallisessa tieteessä. Rahoittajien, tutkimusorganisaatioiden ja yritysten tulisi käynnistää laskennallisen tieteen osaajien tutkijanvaihto-ohjelma yritysmaailman ja akateemisen maailman välillä. Laskennalliselle tieteelle välttämätöntä tietoteknistä infrastruktuuria tulee kehittää ja ylläpitää yhteisvastuullisesti ja kansallisena tasapainoisena kokonaisuutena. Yliopistojen ja sektoritutkimuslaitosten yhteistyötä infrastruktuurien rakentamisessa ja hyödyntämisessä tulee tiivistää. Lisäksi tulee varmistaa laskennallisen tieteen hyödyntämismahdollisuudet käynnistyvissä strategisen huippuosaamisen keskittymissä (SHOK). Erityisesti tulee huolehtia siitä, että syntyvän ICT-alueen keskittymän yhteyteen perustetaan geneeristä laskennallisen tieteen osaamista edistävä toimija.