Vaikutusvallan kauppaamisrikos. Lausuntotiivistelmä
Matikkala, Jussi (2017-04-27)
Matikkala, Jussi
Oikeusministeriö
27.04.2017
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 24/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-586-7Tiivistelmä
Oikeusministeriö lähetti 31.5.2016 61 viranomaiselle, yhteisölle ja asiantuntijalle lausuntopyynnön luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle lahjontaa koskevaan Euroopan neuvoston rikosoikeudelliseen yleissopimukseen tehdyn varauman peruuttamisen hyväksymisestä ja laiksi rikoslain muuttamisesta. Esitysluonnos sisälsi vaikutusvallan kauppaamisrikosta koskevan sääntelyehdotuksen.
Lausuntopyyntöön saatiin vastaus 42 taholta. Niistä 3 ilmoitti, etteivät ne anna asiassa lausuntoa. Lisäksi 3 ilmoitti, ettei niillä ole lausuttavaa asiasta. Yksi lausunnonantaja ilmoitti, ettei se ota kantaa ehdotetun kriminalisoinnin lisäämistä rikoslakiin koskevaan kysymykseen. Yhdessä lausunnossa selvitettiin eduskunnan elimien asiaa koskevia lausumia.
Lausunnon antaneista tahoista 21 eli puolet kannatti ehdotusta tai niiden voidaan sanoa suhtautuneen siihen melko myönteisesti. Lisäksi 5 lausunnonantajaa suhtautui myönteisesti ehdotuksen tavoitteisiin. Yksi katsoi, että ongelmakysymyksiin oli löydetty tyydyttävät ratkaisut ja kaksi ei lähtökohtaisesti vastustanut kriminalisointia. Selkeän kielteisellä kannalla kriminalisointiehdotukseen oli 4 lausunnonantajaa. Lisäksi yksi piti sitä liian epätäsmällisenä.
Kriminalisointiehdotuksen puolesta puhui se, että se täydentäisi lahjontaa koskevia rangaistussäännöksiä ja tehostaisi näin korruption torjuntaa sekä rajatylittävissä että kansallisissa tilanteissa. Kriminalisointi mahdollistaisi myös yleissopimuksen vaikutusvallan väärinkäyttöä koskevaan 12 artiklaan tehdystä varaumasta luopumisen.
Kriminalisointiehdotusta vastaan puhui se, ettei ole osoitettu tarvetta tällaisen rangaistussäännöksen säätämiseen. Se ei myöskään ole rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen edellyttämin tavoin riittävän täsmällinen. Se, että esitetty sääntely mahdollistaisi varaumasta luopumisen, ei sellaisenaan voi olla kriminalisointia puoltava keskeinen peruste.
Keskeinen niin esitysluonnokseen myönteisesti kuin kielteisestikin suhtautuneiden lausunnoissa tarkasteltu kysymys oli se, onko ehdotettu sääntely rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen edellyttämin tavoin riittävän täsmällinen. Monissa lausunnoissa pidettiin kuitenkin hyvänä esitysluonnoksen sääntelymallia, jossa epäasiallinen vaikuttaminen pyrittäisiin määrittelemään tyyppitilanteiden avulla
Lausuntopyyntöön saatiin vastaus 42 taholta. Niistä 3 ilmoitti, etteivät ne anna asiassa lausuntoa. Lisäksi 3 ilmoitti, ettei niillä ole lausuttavaa asiasta. Yksi lausunnonantaja ilmoitti, ettei se ota kantaa ehdotetun kriminalisoinnin lisäämistä rikoslakiin koskevaan kysymykseen. Yhdessä lausunnossa selvitettiin eduskunnan elimien asiaa koskevia lausumia.
Lausunnon antaneista tahoista 21 eli puolet kannatti ehdotusta tai niiden voidaan sanoa suhtautuneen siihen melko myönteisesti. Lisäksi 5 lausunnonantajaa suhtautui myönteisesti ehdotuksen tavoitteisiin. Yksi katsoi, että ongelmakysymyksiin oli löydetty tyydyttävät ratkaisut ja kaksi ei lähtökohtaisesti vastustanut kriminalisointia. Selkeän kielteisellä kannalla kriminalisointiehdotukseen oli 4 lausunnonantajaa. Lisäksi yksi piti sitä liian epätäsmällisenä.
Kriminalisointiehdotuksen puolesta puhui se, että se täydentäisi lahjontaa koskevia rangaistussäännöksiä ja tehostaisi näin korruption torjuntaa sekä rajatylittävissä että kansallisissa tilanteissa. Kriminalisointi mahdollistaisi myös yleissopimuksen vaikutusvallan väärinkäyttöä koskevaan 12 artiklaan tehdystä varaumasta luopumisen.
Kriminalisointiehdotusta vastaan puhui se, ettei ole osoitettu tarvetta tällaisen rangaistussäännöksen säätämiseen. Se ei myöskään ole rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen edellyttämin tavoin riittävän täsmällinen. Se, että esitetty sääntely mahdollistaisi varaumasta luopumisen, ei sellaisenaan voi olla kriminalisointia puoltava keskeinen peruste.
Keskeinen niin esitysluonnokseen myönteisesti kuin kielteisestikin suhtautuneiden lausunnoissa tarkasteltu kysymys oli se, onko ehdotettu sääntely rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen edellyttämin tavoin riittävän täsmällinen. Monissa lausunnoissa pidettiin kuitenkin hyvänä esitysluonnoksen sääntelymallia, jossa epäasiallinen vaikuttaminen pyrittäisiin määrittelemään tyyppitilanteiden avulla