Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus 2004–2006 ja yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen : Paikallinen opetusuunnitelmatyö yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta

Seikkula-Leino, Jaana (2006-08-11)

Avaa tiedosto
opm22.pdf (1.273Mt)
Lataukset: 

Seikkula-Leino, Jaana
opetus- ja kulttuuriministeriö
11.08.2006
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2006:22
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-152-0
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten yrittäjyyskasvatus integroitiin paikallisiin perusopetuksen opetussuunnitelmiin valtakunnallisten perusteiden pohjalta ja millaiset taustatekijät liittyivät tähän prosessiin. Näin oli mahdollista arvioida yrittäjyyskasvatuksen kehittymistä perusopetuksen opetussuunnitelmauudistuksessa.

Tutkimuksessa oli mukana 43 erilaista kuntaa. Kuntavalinnassa huomioitiin kuntien erilaiset lähtökohdat opetuksen ja oppimisen toteuttamiseen, maantieteellinen sijainti, keskikokoisuus ja yritteliäisyys. Tutkimusjoukko koostui 478 henkilöstä. Kvantitatiiviset survey-kyselyt lähetettiin keväällä 2005 kuntien opetustoimelle, elinkeinoasioista vastaaville tahoille, yrittäjien edustajille sekä perusopetuksesta vastaaville lautakunnan jäsenille.

Tutkimus osoittaa, että yrittäjyyskasvatukseen on herätty, sillä noin kolmasosa vastaajista ilmoitti vahvistavansa yrittäjyyskasvatuksen toteutusta. Opetussuunnitelmauudistuksen normiperustaa ja yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita ajatellen tulokset osoittavat, että yrittäjyyskasvatusta ei ole riittävästi huomioitu opetussuunnitelmatyössä.

Erityisesti yrittäjyyskasvatuksen heikko tuntemus ja opetussuunnitelmauudistukseen kohdistuvat negatiiviset asenteet ovat haitanneet yrittäjyyskasvatuksen kehittymistä tässä koulutusuudistuksessa.

Jatkossa tulisi huomioida seuraavat toimenpidesuositukset:

1. Opetussuunnitelman velvoitteen huomioiminen: opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen kehittäminen
2. Paikallisen yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen kulttuuritaustan kehittäminen
3. Opetusalan työ- ja elinkeinoelämän tuntemuksen vahvistaminen
4. Yrittäjyyskasvatukseen liittyvän tiedon ja markkinoinnin lisääminen
5. Yhteisen kielen kehittäminen: omaehtoinen, sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
6. Suunnitelmallisuuden kehittäminen: Paikallinen yrittäjyyskasvatussuunnitelma tuodaan liitteeksi opetussuunnitelmaan ja elinkeinostrategiaan. Arviointiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tulisi perustua yhteistyöhön.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto