Purkava lisärakentaminen : Kooste arviomuistiosta ja selvityksestä saaduista lausunnoista
Jauhiainen, Jyrki (2017-05-31)
Jauhiainen, Jyrki
Oikeusministeriö
31.05.2017
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja 29/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-601-7Tiivistelmä
Pääministeri Sipilän hallitusohjelman yhtenä tavoitteena on uudistaa asuntokantaa, vastata asuntojen kysyntään, lisätä asumisen valinnanvapautta sekä vastata asuntotarpeen rakenteen muutokseen. Tavoitetta voidaan edistää helpottamalla ns. purkavan lisärakentamisen päätöksentekoa asunto-osakeyhtiössä. Purkavalla lisärakentamisella tarkoitetaan kasvualueiden kehittämistä siten, että vanhaa rakennuskantaa puretaan ja tilalle rakennetaan uutta. Voimassa olevan lain mukaan purkavaan lisärakentamiseen vaaditaan asunto-osakeyhtiön osakkaiden yksimielinen päätös. Oikeusministeriön selvityksestä ja arviomuistiosta järjestettiin laaja, avoin lausuntokierros 30.1.–31.3.2017 lausuntopalvelussa (lausuntopalvelu.fi), jonka kautta saatiin 15 lausuntoa ja lisäksi sähköpostilla saatiin 10 lausuntoa.
Lausunnonantajat pitivät purkavan lisärakentamisen helpottamista tärkeänä, tarkoituksenmukaisena ja toimivana keinona. Yksi lausunnonantaja ei kannattanut asunto-osakeyhtiöiden purkavan lisärakentamisen helpottamista miltään osin. Vaikutusten arviointiin oltiin pääosin tyytyväisiä. Lisäksi tarpeellisena pidettiin autopaikka- ja lunastusvaatimusten vaikutusten sekä, viranomais-, yritys-, ympäristö- ja rahoitusvaikutusten selvittämistä. Lähes kaikki vastanneet lausunnonantajat kannattivat tai hyväksyivät purkavan lisärakentamisen helpottamista asuinrakentamisen lisäksi liike- ja muiden tilojen rakentamiseksi. Rakennusmarkkinavaikutuksista esitettiin eri suuntiin meneviä arvioita.
Purkavan lisärakentamisen yhteydessä ratkaistavat kysymykset on varsin hyvin tunnistettu arviomuistiossa. Arviomuistiossa tunnistettuja sääntelykeinoja purkavan lisärakentamisen helpottamiseksi pidettiin pääosin tarpeellisina ja riittävinä. Osakkaiden tiedontarpeet on tunnistettu täysin tai pääosin riittävästi arviomuistiossa. Nämä lausunnonantajat rinnastavat osakkaan tiedontarpeen uuden asunnon kauppaan. Arviomuistion mukaisesta lainvalmistelutoimeksiannon rajauksesta lausunnonantajilla on erilaisia käsityksiä. Lisäksi esitettiin täydentäviä tiedontarpeita.
Purkavan lisärakentamisen yleistymiseen, merkittävyyteen ja vaikutuksiin vaikuttavat olennaisesti sijainti, autopaikkavaatimukset ja muu maankäyttöä ja rakentamista koskeva lainsäädäntö käytäntöineen sekä rahoitus- ja vakuuskäytännöt ja hankkeiden verokohtelu.
Lausuntojen perusteella purkavan lisärakentamisen mahdollisuuksien aito tukeminen edellyttäisi AOYL:n muutoksen lisäksi hankkeisiin vaikuttavien muiden säädösten tarkistamista ja käytäntöjen selventämistä. Tällaisina mainittiin vero- ja maankäyttölainsäädäntö ja -käytännöt. Lausunnonantajien mukaan purkavan lisärakentamisen toimivuuden edellytyksenä on lainsäädäntömuutosten lisäksi riittävän kattava ohjeistus, hyvien toimintamallien luominen (mukaan lukien projektin hallinta, talous ja toteutuksen valvonta) ja kaikkien osapuolien sitoutuminen käytännön toimintaan
Lausunnonantajat pitivät purkavan lisärakentamisen helpottamista tärkeänä, tarkoituksenmukaisena ja toimivana keinona. Yksi lausunnonantaja ei kannattanut asunto-osakeyhtiöiden purkavan lisärakentamisen helpottamista miltään osin. Vaikutusten arviointiin oltiin pääosin tyytyväisiä. Lisäksi tarpeellisena pidettiin autopaikka- ja lunastusvaatimusten vaikutusten sekä, viranomais-, yritys-, ympäristö- ja rahoitusvaikutusten selvittämistä. Lähes kaikki vastanneet lausunnonantajat kannattivat tai hyväksyivät purkavan lisärakentamisen helpottamista asuinrakentamisen lisäksi liike- ja muiden tilojen rakentamiseksi. Rakennusmarkkinavaikutuksista esitettiin eri suuntiin meneviä arvioita.
Purkavan lisärakentamisen yhteydessä ratkaistavat kysymykset on varsin hyvin tunnistettu arviomuistiossa. Arviomuistiossa tunnistettuja sääntelykeinoja purkavan lisärakentamisen helpottamiseksi pidettiin pääosin tarpeellisina ja riittävinä. Osakkaiden tiedontarpeet on tunnistettu täysin tai pääosin riittävästi arviomuistiossa. Nämä lausunnonantajat rinnastavat osakkaan tiedontarpeen uuden asunnon kauppaan. Arviomuistion mukaisesta lainvalmistelutoimeksiannon rajauksesta lausunnonantajilla on erilaisia käsityksiä. Lisäksi esitettiin täydentäviä tiedontarpeita.
Purkavan lisärakentamisen yleistymiseen, merkittävyyteen ja vaikutuksiin vaikuttavat olennaisesti sijainti, autopaikkavaatimukset ja muu maankäyttöä ja rakentamista koskeva lainsäädäntö käytäntöineen sekä rahoitus- ja vakuuskäytännöt ja hankkeiden verokohtelu.
Lausuntojen perusteella purkavan lisärakentamisen mahdollisuuksien aito tukeminen edellyttäisi AOYL:n muutoksen lisäksi hankkeisiin vaikuttavien muiden säädösten tarkistamista ja käytäntöjen selventämistä. Tällaisina mainittiin vero- ja maankäyttölainsäädäntö ja -käytännöt. Lausunnonantajien mukaan purkavan lisärakentamisen toimivuuden edellytyksenä on lainsäädäntömuutosten lisäksi riittävän kattava ohjeistus, hyvien toimintamallien luominen (mukaan lukien projektin hallinta, talous ja toteutuksen valvonta) ja kaikkien osapuolien sitoutuminen käytännön toimintaan