Konsekvensbedömning av lagförslag. Anvisningar
oikeusministeriö
05.06.2008
Julkaisusarja:
Justitieministeriets publikationer 2008:3This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-466-437-0Tiivistelmä
Statsrådet godkände den 1 november 2007 på föredragning från justitieministeriet anvisningar om konsekvensbedömning av lagförslag. De ersätter statsrådets tidigare principbeslut om bedömning av ekonomiska konsekvenser (1998), bedömning av miljökonsekvenser (1998), bedömning av konsekvenser för företag (1999) och bedömning av konsekvenser för regional utveckling (2003). De nya anvisningarna ska tillämpas på alla nya lagförslag och i mån av möjlighet på projekt som redan har påbörjats.
De nya anvisningarna om konsekvensbedömning kompletterar anvisningarna om utarbetande av regeringspropositioner (Hallituksen esityksen laatimisohjeita 2004), där särskild vikt fästs vid konsekvensbedömningen och där det förutsätts att regeringspropositionerna har en kort beskrivning av konsekvenserna av de föreslagna lagbestämmelserna, dvs. följderna av tillämpningen av bestämmelserna.
Konsekvensbedömningen ska gälla de ekonomiska konsekvenserna, konsekvenserna för myndigheternas verksamhet, miljökonsekvenserna och andra samhälleliga konsekvenser. I anvisningarna betonas vikten av att konsekvensbedömningen är en integrerad del i alla skeden av lagberedningen. I anvisningarna beskrivs vad som i praktiken avses med olika slags konsekvenser, hur de olika konsekvenserna kan bedömas samt vilka metoder och källor som kan användas vid bedömningen. Kompletterande uppgifter om olika konsekvenser samt exempel på konsekvensbedömningar och upplysningar om experter som kan anlitas vid bedömningen finns på justitieministeriets webbplats "Bättre lagstiftning".
Dessa anvisningar ska i tillämpliga delar följas också när andra författningar än lagar bereds, dvs. vid beredningen av förordningar och andra rättsnormer som avses i 80 § i grundlagen. Anvisningarna ska tillämpas också vid bedömningen av konsekvenserna för Finland i beredningen av EU-ärenden och när internationella fördrag godkänns och sätts i kraft.
Granskningsbyrån vid justitieministeriets lagberedningsavdelning följer att dessa anvisningar iakttas.
Publikationen på finska finns under nummer 2007:6
De nya anvisningarna om konsekvensbedömning kompletterar anvisningarna om utarbetande av regeringspropositioner (Hallituksen esityksen laatimisohjeita 2004), där särskild vikt fästs vid konsekvensbedömningen och där det förutsätts att regeringspropositionerna har en kort beskrivning av konsekvenserna av de föreslagna lagbestämmelserna, dvs. följderna av tillämpningen av bestämmelserna.
Konsekvensbedömningen ska gälla de ekonomiska konsekvenserna, konsekvenserna för myndigheternas verksamhet, miljökonsekvenserna och andra samhälleliga konsekvenser. I anvisningarna betonas vikten av att konsekvensbedömningen är en integrerad del i alla skeden av lagberedningen. I anvisningarna beskrivs vad som i praktiken avses med olika slags konsekvenser, hur de olika konsekvenserna kan bedömas samt vilka metoder och källor som kan användas vid bedömningen. Kompletterande uppgifter om olika konsekvenser samt exempel på konsekvensbedömningar och upplysningar om experter som kan anlitas vid bedömningen finns på justitieministeriets webbplats "Bättre lagstiftning".
Dessa anvisningar ska i tillämpliga delar följas också när andra författningar än lagar bereds, dvs. vid beredningen av förordningar och andra rättsnormer som avses i 80 § i grundlagen. Anvisningarna ska tillämpas också vid bedömningen av konsekvenserna för Finland i beredningen av EU-ärenden och när internationella fördrag godkänns och sätts i kraft.
Granskningsbyrån vid justitieministeriets lagberedningsavdelning följer att dessa anvisningar iakttas.
Publikationen på finska finns under nummer 2007:6