Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu : Oppilaskunnan ohjaavan opettajan opas
Nousiainen, Leena; Piekkari, Ulla (2005-08-01)
Nousiainen, Leena
Piekkari, Ulla
opetus- ja kulttuuriministeriö
01.08.2005
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2005:19This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-930-6Tiivistelmä
Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu on opetusministeriön hanke, jonka tavoitteena on edistää oppilaiden aktiivista roolia koulujen yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin kehittämisessä.
Oppilaskunnan toiminta on tärkeä osa lasten ja nuorten demokraattista toimintakulttuuria. Toimiminen oppilaskunnassa kehittää oppilaiden valmiuksia toimia oman ryhmänsä edustajana ja harjaannuttaa neuvotteluun perustuvaan yhteistoimintaan. Osallisuus ei ole synnynnäistä vaan osallistumisessa tarvittavia taitoja on opeteltava ja kehitettävä.
Oppilaskuntatoiminnan tavoitteena on herättää oppilaiden kiinnostus omankoulun kehittämistä kohtaan. Oppilaskunnan hallitus, luokat ja opettajat yhdessä voivat rakentaa yhteisöllisesti toimivan koulun.
Tämä oppilaskuntatoiminnan opas on tarkoitettu oppilaskunnan ohjaaville opettajille perustietopaketiksi, joka soveltuu käytettäviksi kaikilla kouluasteilla. Oppaassa on perustietoa Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu hankkeesta, lasten ja nuorten osallisuudesta, oppilaskunnan rakenteesta ja yhteistoiminnallisuuden merkityksestä oppilaskunnan toiminnassa.
Syitä oppaan syntymiseen on monia. Yksi tärkeimmistä syistä on se, että oppilaskuntatoimintaa tavoitteellisena toimintana peruskoulun ensimmäisestä luokasta lähtien ei ole aikaisemmin ollut. Opetussuunnitelman perusteissa korostuu oppilaan aktiivinen rooli oman oppimisensa edesauttajana ja koulun yhteisöllisentoimintakulttuurin edistäjänä. Oppilaskuntatoiminta on myös konkreettinen toimintamalli toteuttaa Aktiivinen ja osallistuva kansalainen ja yrittäjyys aihekokonaisuutta.
Keskeisenä sisältönä oppaassa on oppilaskunnan hallituksen toiminta, hallituksen jäsenten valintaprosessi, kokouksen kulku ja jäsenten roolin vahvistaminen. Opas sisältää menetelmiä, joiden avulla oppilaskunnan hallitus ja luokat voivat harjoitella kyseisiä taitoja. Opas on syntynyt oppilaskunnan ohjaaville opettajille tarkoitettujen pitkäkestoisten koulutusohjelmien tuloksena. Materiaali on käytännössä todettu toimivaksi.
“Opettajat ovat oppineet arvostamaan meitä”, toteaa oppilaskunnan hallituksenjäsen ja yläasteen koulun opettaja on todennut: “Oppilaiden usko omiin vaikutusmahdollisuuksiin on parantunut. Oppilaat ovat oppineet kuuntelemaan toisiaan paremmin ja he ovat entistä kiinnostuneempia oman koulun kehittämisestä.”
Toivomme, että oppaasta on käytännön hyötyä koulujen oppilaskuntatoiminnan kehittämisessä.
Helsingissä 1.8.2005
Leena Nousiainen ja Ulla Piekkari
Oppilaskunnan toiminta on tärkeä osa lasten ja nuorten demokraattista toimintakulttuuria. Toimiminen oppilaskunnassa kehittää oppilaiden valmiuksia toimia oman ryhmänsä edustajana ja harjaannuttaa neuvotteluun perustuvaan yhteistoimintaan. Osallisuus ei ole synnynnäistä vaan osallistumisessa tarvittavia taitoja on opeteltava ja kehitettävä.
Oppilaskuntatoiminnan tavoitteena on herättää oppilaiden kiinnostus omankoulun kehittämistä kohtaan. Oppilaskunnan hallitus, luokat ja opettajat yhdessä voivat rakentaa yhteisöllisesti toimivan koulun.
Tämä oppilaskuntatoiminnan opas on tarkoitettu oppilaskunnan ohjaaville opettajille perustietopaketiksi, joka soveltuu käytettäviksi kaikilla kouluasteilla. Oppaassa on perustietoa Osallistuva oppilas - yhteisöllinen koulu hankkeesta, lasten ja nuorten osallisuudesta, oppilaskunnan rakenteesta ja yhteistoiminnallisuuden merkityksestä oppilaskunnan toiminnassa.
Syitä oppaan syntymiseen on monia. Yksi tärkeimmistä syistä on se, että oppilaskuntatoimintaa tavoitteellisena toimintana peruskoulun ensimmäisestä luokasta lähtien ei ole aikaisemmin ollut. Opetussuunnitelman perusteissa korostuu oppilaan aktiivinen rooli oman oppimisensa edesauttajana ja koulun yhteisöllisentoimintakulttuurin edistäjänä. Oppilaskuntatoiminta on myös konkreettinen toimintamalli toteuttaa Aktiivinen ja osallistuva kansalainen ja yrittäjyys aihekokonaisuutta.
Keskeisenä sisältönä oppaassa on oppilaskunnan hallituksen toiminta, hallituksen jäsenten valintaprosessi, kokouksen kulku ja jäsenten roolin vahvistaminen. Opas sisältää menetelmiä, joiden avulla oppilaskunnan hallitus ja luokat voivat harjoitella kyseisiä taitoja. Opas on syntynyt oppilaskunnan ohjaaville opettajille tarkoitettujen pitkäkestoisten koulutusohjelmien tuloksena. Materiaali on käytännössä todettu toimivaksi.
“Opettajat ovat oppineet arvostamaan meitä”, toteaa oppilaskunnan hallituksenjäsen ja yläasteen koulun opettaja on todennut: “Oppilaiden usko omiin vaikutusmahdollisuuksiin on parantunut. Oppilaat ovat oppineet kuuntelemaan toisiaan paremmin ja he ovat entistä kiinnostuneempia oman koulun kehittämisestä.”
Toivomme, että oppaasta on käytännön hyötyä koulujen oppilaskuntatoiminnan kehittämisessä.
Helsingissä 1.8.2005
Leena Nousiainen ja Ulla Piekkari