Engagerade elever - en samverkande skola : handboken för elevkårens handledande lärare
Nousiainen, Leena; Piekkari, Ulla (2005-08-01)
Nousiainen, Leena
Piekkari, Ulla
opetus- ja kulttuuriministeriö
01.08.2005
Julkaisusarja:
Undervisningsministeriets publikationer 2005:36This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-039-7Tiivistelmä
Engagerade elever - en samverkande skola är undervisningsministeriets projekt, vars syfte är att verka för elevernas aktiva roll vid utvecklandet av samhällsandan och välbefinnandet i skolorna.
Elevkårsverksamheten är ett viktigt element i en demokratisk kultur bland barn och ungdomar. Att vara med i elevkåren utvecklar elevernas förmåga att representera sin egen grupp och tränar dem i att samarbeta genom förhandlingar. Att delta och påverka är ingenting medfött, utan de färdigheter som behövs för detta måste äras in och utvecklas.
Elevkårsverksamhetens mål är att väcka elevernas intresse för att utveckla sin egen skola. Elevkårsstyrelsen, klasserna och lärarna kan tillsammans bygga upp en skola som fungerar som en samhällsgemenskap.
Den här handboken om elevkårsverksamhet är tänkt att utgöra ett grundläggande faktapaket för elevkårens handledande lärare på alla skolnivåer. Handboken innehåller grundläggande fakta om projektet Engagerade elever - en samverkandeskola, om hur barn och ungdomar kan delta och påverka, om elevkårens sammansättning och om betydelsen av samverkan i elevkårsverksamheten.
Det finns många orsaker till att den här handboken har kommit till. En av deviktigaste är att elevkårsverksamheten inte tidigare har varit målinriktad verksamhet ända från årskurs ett i grundskolan. I grunderna för läroplanen framhålls elevens aktiva roll i tillägnandet av kunskap och i främjandet av en demokratisk kultur i skolan. Elevkårsverksamheten är också en konkret modell för hur temaområdet för aktivt medborgarskap och entreprenörskap kan genomföras.
Det centrala innehållet i handboken är elevkårsstyrelsens verksamhet, valet av styrelsemedlemmar, mötesrutinerna och stärkandet av medlemmarnas roll. Handboken presenterar metoder med vars hjälp elevkårsstyrelsen och klasserna kan träna de aktuella färdigheterna. Handboken har kommit till som ett resultat av de långsiktiga utbildningsprogram som ordnats för elevkårens handledande lärare. Materialet är beprövat och fungerande.
“Lärarna har lärt sig uppskatta oss”, säger en medlem i elevkårsstyrelsen och en högstadielärare har konstaterat: “Elevernas tro på sina påverkningsmöjligheter har förbättrats. Eleverna har blivit bättre på att lyssna på varandra och är mera intresserade av att utveckla sin egen skola.”
Vi hoppas att handboken ska vara till praktisk nytta vid utvecklandet av skolornas elevkårsverksamhet.
Helsingfors den 1 augusti 2005
Leena Nousiainen och Ulla Piekkari
Elevkårsverksamheten är ett viktigt element i en demokratisk kultur bland barn och ungdomar. Att vara med i elevkåren utvecklar elevernas förmåga att representera sin egen grupp och tränar dem i att samarbeta genom förhandlingar. Att delta och påverka är ingenting medfött, utan de färdigheter som behövs för detta måste äras in och utvecklas.
Elevkårsverksamhetens mål är att väcka elevernas intresse för att utveckla sin egen skola. Elevkårsstyrelsen, klasserna och lärarna kan tillsammans bygga upp en skola som fungerar som en samhällsgemenskap.
Den här handboken om elevkårsverksamhet är tänkt att utgöra ett grundläggande faktapaket för elevkårens handledande lärare på alla skolnivåer. Handboken innehåller grundläggande fakta om projektet Engagerade elever - en samverkandeskola, om hur barn och ungdomar kan delta och påverka, om elevkårens sammansättning och om betydelsen av samverkan i elevkårsverksamheten.
Det finns många orsaker till att den här handboken har kommit till. En av deviktigaste är att elevkårsverksamheten inte tidigare har varit målinriktad verksamhet ända från årskurs ett i grundskolan. I grunderna för läroplanen framhålls elevens aktiva roll i tillägnandet av kunskap och i främjandet av en demokratisk kultur i skolan. Elevkårsverksamheten är också en konkret modell för hur temaområdet för aktivt medborgarskap och entreprenörskap kan genomföras.
Det centrala innehållet i handboken är elevkårsstyrelsens verksamhet, valet av styrelsemedlemmar, mötesrutinerna och stärkandet av medlemmarnas roll. Handboken presenterar metoder med vars hjälp elevkårsstyrelsen och klasserna kan träna de aktuella färdigheterna. Handboken har kommit till som ett resultat av de långsiktiga utbildningsprogram som ordnats för elevkårens handledande lärare. Materialet är beprövat och fungerande.
“Lärarna har lärt sig uppskatta oss”, säger en medlem i elevkårsstyrelsen och en högstadielärare har konstaterat: “Elevernas tro på sina påverkningsmöjligheter har förbättrats. Eleverna har blivit bättre på att lyssna på varandra och är mera intresserade av att utveckla sin egen skola.”
Vi hoppas att handboken ska vara till praktisk nytta vid utvecklandet av skolornas elevkårsverksamhet.
Helsingfors den 1 augusti 2005
Leena Nousiainen och Ulla Piekkari