Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Kouluhyvinvointityöryhmän muistio


Avaa tiedosto
tr27.pdf (825.0Kt)
Lataukset: 

opetus- ja kulttuuriministeriö
31.08.2005
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2005:27
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-014-1
Tiivistelmä
Opetusministeriön 11.2.2005 asettaman kouluhyvinvointityöryhmän tehtävänä oli laatia toimenpide-ehdotukset, joilla luodaan edellytyksiä ja rakenteita lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja koulutyytyväisyyden tukemiseksi. Tavoitteena oli myös edistää lasten ja nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa koulun arkeen.

Työryhmä rajasi työnsä perusopetukseen. Kouluhyvinvoinnin edellytyksenä on se, miten voidaan huolehtia koko kouluyhteisön hyvinvoinnista yhteistyössä kotien ja vanhempien kanssa. Työryhmä tarkasteli koulua fyysisenä, psyykkisenä, sosiaalisena ja pedagogisena ympäristönä. Nämä neljä ulottuvuutta muodostavat kokonaisuuden, jossa kaikki osatekijät vaikuttavat toisiinsa. Oppiminen ei ole pelkästään yksilön mielensisäistä tiedon käsittelyä tai rakentamista. Oppimista tapahtuu, kun yksilö osallistuu erilaisten yhteisöjen toimintaan ja hänen osaamisensa kehittyy yhdessä muiden kanssa tekemällä. Yhteisöjen toiminnassa tarvitaan aina johtajuutta, koulussa erityisesti kasvatuksellista, pedagogista ja henkilöstöjohtajuutta. Se merkitsee sitä, että kaikki koulun toimintaa koskevat ratkaisut harkitaan koulun perustehtävästä eli oppimisen ja kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin näkökulmasta käsin.

Kouluyhteisön päivittäinen arki sisältää tekijöitä, jotka itsessään voivat vahvistaa tai heikentää lasten hyvinvointia. Koulu voi vaikuttaa näihin tekijöihin sekä omilla toimillaan että yhteistyössä kotien ja oppilashuollon palvelujen kanssa. Lasten hyvinvointiin liittyvät kysymykset eivät kuitenkaan ole yksin koulun voimin ratkaistavissa. Yhteiskunnallinen tilanne, vallitsevat arvot ja niiden pohjalta tehdyt ratkaisut näkyvät koulun arjessa. Säästöt neuvola- ja päivähoitopalveluissa, koulujen lakkauttamiset ja suurentuneet ryhmäkoot yhdistettynä tuki- ja erityisopetuksen sekä oppilashuollon palvelujen vähäisyyteen eivät voi olla vaikuttamatta lasten hyvinvointiin ja oppimistuloksiin. Opetuksellinen syrjäytyminen alkaa jo alaluokilla. Koulu voi omalta osaltaan tukea myös haavoittuvissa oloissa elävien lasten hyvinvointia ja selviytymistä, kunhan se saa siihen yhteiskunnalta riittävät voimavarat.

Työryhmän ehdotukset kohdistuvat seuraaviin kouluhyvinvoinnin osatekijöihin:

1. Eheytetty koulupäivä
2. Säännös oppilaskuntatoiminnasta ja oppilaiden kuulemisesta
3. Osallistuva oppilas – yhteisöllinen koulu
4. Varhaisen puuttumisen tukeminen
5. Henkilökohtaisen oppilaanohjauksen varmistaminen kaikille perusopetuksessa
6. Kiusaamisen ehkäiseminen
7. Vertaissovittelu
8. Opettajien ja työyhteisöjen täydennyskoulutus
9. Kodin ja koulun yhteistyö
10. Kouluhyvinvoinnin tutkimus

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto