Ammattikorkeakouluetiikka
opetus- ja kulttuuriministeriö
2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2004:30This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-822-9Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluista on kehittynyt lyhyessä ajassa osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Vastatessaan uusiin yhteiskunnallisiin haasteisiin ammattikorkeakoulut joutuvat tekemään arvovalintoja, jotka edellyttävät yhteistä näkemystä ammattikorkeakoulutuksen arvolähtökohdista ja arvopäämääristä eli arvoperustasta. Arvoperusta ilmaisee, millaiseen käsitykseen ihmisestä, ammatillisesta asiantuntijasta, työstä, tiedosta, taidosta, oppimisesta, ammattikasvatuksesta ja -sivistyksestä, luonnosta ja yhteiskunnasta ammattikorkeakoulutus perustuu.
Miten ammattikorkeakoulut asiantuntijayhteisöinä itse ymmärtävät yhteiskunnallisen roolinsa, tehtävänsä, päämääränsä sekä yhteiskunnallisen vastuunsa. Mitkä ovat ne perimmäiset luovuttamattomat arvot, joilla ammattikorkeakoulu oikeuttaa olemassaolonsa?
Ammattikorkeakoulun omaleimaisen identiteetin, eetoksen ja kulttuurin kehittyminen on pitkä prosessi, jossa ei ole oikotietä. Kiire rakenteellisten uudistusten toimeenpanossa on pitänyt huolen siitä, että aikaa ammattikorkeakoulun omasta olemuksesta nousevien filosofisten ja eettisten kysymysten pohtimiseen ei ole juurikaan ollut. Tämä kirja pyrkii omalta osaltaan herättämään keskustelua ammattikorkeakoulun olemuksesta, identiteetistä, päämääristä, vallasta ja vastuusta. Kirjan tarkoitus ei ole olla systemaattinen ja kattava esitys ammattikorkeakouluetiikasta, vaan paremminkin tuoda esille eri näkökulmista nousevia haasteita ammattikorkeakoulujen työhön.
Miten ammattikorkeakoulut asiantuntijayhteisöinä itse ymmärtävät yhteiskunnallisen roolinsa, tehtävänsä, päämääränsä sekä yhteiskunnallisen vastuunsa. Mitkä ovat ne perimmäiset luovuttamattomat arvot, joilla ammattikorkeakoulu oikeuttaa olemassaolonsa?
Ammattikorkeakoulun omaleimaisen identiteetin, eetoksen ja kulttuurin kehittyminen on pitkä prosessi, jossa ei ole oikotietä. Kiire rakenteellisten uudistusten toimeenpanossa on pitänyt huolen siitä, että aikaa ammattikorkeakoulun omasta olemuksesta nousevien filosofisten ja eettisten kysymysten pohtimiseen ei ole juurikaan ollut. Tämä kirja pyrkii omalta osaltaan herättämään keskustelua ammattikorkeakoulun olemuksesta, identiteetistä, päämääristä, vallasta ja vastuusta. Kirjan tarkoitus ei ole olla systemaattinen ja kattava esitys ammattikorkeakouluetiikasta, vaan paremminkin tuoda esille eri näkökulmista nousevia haasteita ammattikorkeakoulujen työhön.