Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Valto etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Valto etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Oppimisympäristöjen tutkimus ja alan tutkimuksen edistäminen Suomessa


Avaa tiedosto
tr38.pdf (735.3Kt)
Lataukset: 

opetus- ja kulttuuriministeriö
08.12.2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet refworks
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-846-6
Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä on laatia nykytilan kuvaus oppimisympäristöjen tutkimuksesta ja sen edistämisestä sekä esitys oppimisympäristöjen tutkijoiden ja kehittäjien välisen yhteistyön kehittämisestä.

Työryhmä kokosi tietoa tieto- ja viestintätekniikan sekä oppimisympäristöjen tutkimuksen kehityksestä ja toiminnasta Suomessa. Käytännön sovellusten nopean leviämisen myötä myös tieto- ja viestintätekniikan ja oppimisympäristöjen tutkimus on viime vuosien aikana voimakkaasti laajentunut ja tällä hetkellä aktiivista tutkimustyötä tehdään monissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. Opetusteknologian ja oppimisympäristöjen tutkimushankkeita ovat tukeneet mm. Suomen Akatemia, Tekes ja Sitra. Oppimisympäristöihin liittyvää tutkimusta rahoitetaan myös useilla kansainvälisillä ohjelmilla.

Oppimisympäristöjen monitieteinen tutkijakoulu käynnistyi vuoden 2002 alussa. Tieteenaloja yhdistävänä tekijänä on monitieteinen osaaminen teknologisista ympäristöistä sekä niissä tapahtuvasta oppimisesta ja vuorovaikutuksesta. Tutkijakoulun tavoitteena on kouluttaa korkeaa kansainvälistä tasoa olevia tutkijoita tälle osaamisalueelle. Tavoitteena on myös edistää tieteellisen jatkokoulutuksen ja yrityselämän yhteistyötä oppimisympäristöjen tutkimuksen ja kehityksen alalla.

Syksyllä 2003 Oppimisympäristöjen tutkimus -työryhmä järjesti tulevaisuustyöpajan yhteistyössä Turun kauppakorkeakoulun Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kanssa. Tulevaisuustyöpajan tehtävänä oli arvioida oppimisympäristöjen tutkimuksen tulevaisuuden trendejä, tarpeita ja painopistealueita.

Oppimisympäristöjen tutkimus -työryhmän suositukset:
- suuriin kehittämishankkeisiin on kytkettävä niiden reflektointi ja arviointi
- kansainvälistä näkyvyyttä tulee parantaa. Sille luo edellytyksiä suomalainen hyvä infrastruktuuri ja hyvä yhteisöllinen tuki. Sen lisäksi tarvitaan kansainvälisen tason läpimurtotutkimusta. Tätä tukee mm. huippuyksikköpolitiikka.
- tutkijankoulutuksen systemaattisuutta ja monitieteisyyttä tulee vahvistaa
- monitieteisyys edellyttää yhteisen käsitteistön tasavertaista kehittämistä
- oppimisalustoja kehitettäessä ja standardoitaessa on pyrittävä yleisiin standardeihin
- oppimisympäristöjä kehitettäessä tulee lähtökohtana olla proaktiivinen oppija ja opettaja.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto