Liikuntajärjestöjen tulosohjauksen kehittäminen : Liikuntajärjestöjen avustusjärjestelmätyöryhmä IV:n muistio
opetus- ja kulttuuriministeriö
20.10.2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:33This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-826-1Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 8.4.2003 Lajiliittojen tulosohjauksen kehittämistyöryhmän, jonka tehtävänä oli 30.9.2004 mennessä; 1) Arvioida tulosohjauksen vaikutuksia järjestöjen tuloksiin keskeisillä tulosalueilla; 2) Tehdä esityksiä arvioinnin kehittämiseksi ottaen huomioon liittojen erilaisuuden; 3) Uudistaa lajiliittojen hakuun liittyvät liitelomakkeet palvelemaan nykyistä tehokkaammin tulostietojen keräämistä sekä 4) Tehdä muut tarvittavat asiaan liittyvät esitykset.
Työryhmä ehdottaa, että lajiliittojen valtionavustusten nykyisiin tulosaluepainotuksiin ei tehdä muutoksia. Lisäksi pääsääntöisesti avustuksen määrää nostavasti, kokonaisuuteen vaikuttaisivat kansalaistoiminta sekä valitut yhteiskuntavastuiden alueet.
Tulosperusteista arvioinnin kehittämiseksi sekä järjestöjen erilaisuuden ottamiseksi huomioon työryhmä ehdottaa, että lajiliitot ryhmitellään neljään ryhmään. Ryhmäjaon pohjana käytetään järjestön saamaa valtionavustusta vuonna 2004. Järjestöjen keskinäinen vertailu etenkin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden osalta on näin selkeämpää. Tulosalueiden arvioinnissa käytettäviä sisällöllisiä painotuksia työryhmä ehdottaa muutettavaksi niin, että arvioinnissa toiminnan laadun painotus olisi vähintään 70 % ja harrastajien määrän painotus olisi noin 30 % tulosalueilta ansaituista pisteistä. Arviointi on lajiliittojen osalta kokonaisarviointia, jossa tulosalueilta saatujen pisteiden lisäksi otetaan huomioon yhteiskunnalliset painotukset sekä toiminnan innovatiivisuus, joiden tulos on valtionavustusta korottava.
Valtionavustuslaki antaa mahdollisuuden delegoida päätösvaltaa alaisille viranomaisille tai eri yhteisöille. Opetusministeriössä on tehty selvitystä delegoinnin mahdollisuuksista laajasti eri osastojen ja niiden yksiköiden osalta. Tulosohjaustyöryhmä ehdottaa opetusministeriölle kolme vaihtoehtoista ratkaisumallia Työryhmä ei halua uuden järjestelmän aiheuttavan epävarmuutta lajiliittojen pitkän aikavälin toiminnan suunnitteluun. Siksi tarkoitus olisi, että uusi järjestelmä otetaan käyttöön riittävän valmistelun jälkeen vuoden 2007 valtionavustuksia myönnettäessä. Koska uuden järjestelmän käyttöönoton siirtymäaika on riittävän pitkä, työryhmä esittää, että yksityiskohtaiset arviointikriteerit valmistellaan vuoden 2005 aikana. Lajiliittojen toiminta-avustuksen harkinnan pohjana käytetään vuoden 2002–2004 laatu- ja määrätuloksia.
Vuoden 2007 avustusesitystä tehtäessä pohjana on vuoden 2004 järjestön saama valtionavustus.
Työryhmä esittää, että valtionavustusvalmistelussa tullaan huomioimaan opetusministeriön TasaPeli-työryhmän esityksiä. SUVAUS-prosessi tullaan toteuttamaan myös muiden liikuntajärjestöjen avustusvalmistelussa.
Työryhmä esittää, että muistiosta pyydetään lausunnot lajiliitoilta sekä muilta aiheeseen liittyviltä yhteisöiltä. Saatujen lausuntojen pohjalta tulosohjausjärjestelmän valmistelua jatketaan opetusministeriön, SLU:n, Nuoren Suomen, Olympiakomitean ja Kunnon kanssa sekä esitellään valmistelun tulos lajiliitoille.
Työryhmä ehdottaa, että lajiliittojen valtionavustusten nykyisiin tulosaluepainotuksiin ei tehdä muutoksia. Lisäksi pääsääntöisesti avustuksen määrää nostavasti, kokonaisuuteen vaikuttaisivat kansalaistoiminta sekä valitut yhteiskuntavastuiden alueet.
Tulosperusteista arvioinnin kehittämiseksi sekä järjestöjen erilaisuuden ottamiseksi huomioon työryhmä ehdottaa, että lajiliitot ryhmitellään neljään ryhmään. Ryhmäjaon pohjana käytetään järjestön saamaa valtionavustusta vuonna 2004. Järjestöjen keskinäinen vertailu etenkin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden osalta on näin selkeämpää. Tulosalueiden arvioinnissa käytettäviä sisällöllisiä painotuksia työryhmä ehdottaa muutettavaksi niin, että arvioinnissa toiminnan laadun painotus olisi vähintään 70 % ja harrastajien määrän painotus olisi noin 30 % tulosalueilta ansaituista pisteistä. Arviointi on lajiliittojen osalta kokonaisarviointia, jossa tulosalueilta saatujen pisteiden lisäksi otetaan huomioon yhteiskunnalliset painotukset sekä toiminnan innovatiivisuus, joiden tulos on valtionavustusta korottava.
Valtionavustuslaki antaa mahdollisuuden delegoida päätösvaltaa alaisille viranomaisille tai eri yhteisöille. Opetusministeriössä on tehty selvitystä delegoinnin mahdollisuuksista laajasti eri osastojen ja niiden yksiköiden osalta. Tulosohjaustyöryhmä ehdottaa opetusministeriölle kolme vaihtoehtoista ratkaisumallia Työryhmä ei halua uuden järjestelmän aiheuttavan epävarmuutta lajiliittojen pitkän aikavälin toiminnan suunnitteluun. Siksi tarkoitus olisi, että uusi järjestelmä otetaan käyttöön riittävän valmistelun jälkeen vuoden 2007 valtionavustuksia myönnettäessä. Koska uuden järjestelmän käyttöönoton siirtymäaika on riittävän pitkä, työryhmä esittää, että yksityiskohtaiset arviointikriteerit valmistellaan vuoden 2005 aikana. Lajiliittojen toiminta-avustuksen harkinnan pohjana käytetään vuoden 2002–2004 laatu- ja määrätuloksia.
Vuoden 2007 avustusesitystä tehtäessä pohjana on vuoden 2004 järjestön saama valtionavustus.
Työryhmä esittää, että valtionavustusvalmistelussa tullaan huomioimaan opetusministeriön TasaPeli-työryhmän esityksiä. SUVAUS-prosessi tullaan toteuttamaan myös muiden liikuntajärjestöjen avustusvalmistelussa.
Työryhmä esittää, että muistiosta pyydetään lausunnot lajiliitoilta sekä muilta aiheeseen liittyviltä yhteisöiltä. Saatujen lausuntojen pohjalta tulosohjausjärjestelmän valmistelua jatketaan opetusministeriön, SLU:n, Nuoren Suomen, Olympiakomitean ja Kunnon kanssa sekä esitellään valmistelun tulos lajiliitoille.