Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Huippu-urheilu Pohjoismaissa : Selvitys Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan liikuntapolitiikasta, huippu-urheilujärjestelmistä sekä urheilun rahoituksesta

Lämsä, Jari (2004-07-01)

Avaa tiedosto
tr21.pdf (1009.Kt)
Lataukset: 

Lämsä, Jari
opetus- ja kulttuuriministeriö
01.07.2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:21
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-785-0
Tiivistelmä
Selvityksen tarkoituksena on selvittää huippu-urheilun asemaa, organisaatiota sekä rahoitusta Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Suomessa. Selvitys jakaantuu kolmeen eri osa-alueeseen: Ensimmäiseksi selvitetään valtioiden liikuntapolitiikkaa, yhteiskunnan ja poliittisen järjestelmän suhtautumista koko liikuntakulttuuria ja erityisesti huippu-urheilua kohtaan. Toiseksi selvitetään eri maiden huippu-urheilun organisoitumista ja kolmanneksi kartoitetaan huippu-urheilun valtakunnallista rahoitusta eri maissa.

Selvityksen tulokset eri osa-alueilla voidaan tiivistää seuraavasti:

Liikuntapoliittisesti huippu-urheilu nähdään jokaisessa selvityksessä mukana olleessa maassa osaksi liikunnan kansanliikettä. Puhtaan kaupallisuuden rajaaminen kansanliikkeen ulkopuolelle sekä dopingin vastustaminen ovat yhteiskunnallisen tuen reunaehtoja. Huippu-urheilun asema osana kansanliikettä on rauhallisin Norjassa ja Ruotsissa. Suomessa ja Tanskassa esiintyy enemmän ristiriitoja. Valtion ja huippu-urheilun suhteen on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa järjestetty osana laajempaa liikunnan kansanliikettä. Tanskassa, Team Danmark kehittää maan huippu-urheilua lain antaman tehtävän perusteella. Valtion urheiluun kohdistama tulosohjaus on viety pisimmälle Suomessa, jossa ministeriö ulottaa tulosohjauksen alemmalle tasolla kuin muissa maissa.

Norjassa on keskitetyin huippu-urheilujärjestelmä, joka yhdessä Tanskan valtakunnallisesti keskitetyn, mutta alueellisesti hyvinkin hajautetun mallin kanssa ajaa voimakkaimmin ammattimaista kehitystä maiden huippu-urheiluun. Ruotsissa järjestelmä perustuu enemmän paikallisen ja alueellisen toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen, mutta myös valtakunnallinen taso on ammattimaistunut viimeisten vuosien aikana. Suomessa huippu-urheilun kenttä on hajanaisin. Maassa on runsaasti valtakunnallisia organisaatioita, joiden välinen yhteistyö ei ole riittävää. Merkittävä osa huippu-urheilusta perustuu edelleen kansalaistoimintaan.

Liikunnan ja urheilun taloudelliset resurssit ovat parhaimmat Ruotsissa. Asukaslukuun suhteutettuna Norja nousee kuitenkin Ruotsin ohi. Suomessa taloudelliset resurssit niin liikuntatoimintaan kuin huippu-urheiluunkin ovat valtakunnallisella tasolla vaatimattomimmat. Huippu-urheilun näkökulmasta erot erityisesti sponsorimarkkinoiden suuruudessa ovat suuria.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto