Tasavertaiset työmarkkinat -työryhmän muistio
opetus- ja kulttuuriministeriö
27.01.2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:1This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-684-6Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 1.10.2001 työryhmän Suomen työllisyyspolitiikan toimintasuunnitelmien (2000 ja 2001) mukaista “Tasavertaiset työmarkkinat” – hanketta varten vuosiksi 2001–2003, jonka tehtävänä oli
- tehdä suunnitelma lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteistä, joilla vaikutetaan koululaisten ja opiskelijoiden oppiaine- ja linjavalintoihin sekä seurata suunnitelman ja käynnistettävien toimenpiteiden toteutumista ja vaikutuksia ja
- tehdä suunnitelma toimenpiteistä, joilla vaikutetaan työpaikkakulttuureihin siten, että myös alalle ei-tyypillisen sukupuolen edustajat viihtyvät työpaikalla ja heillä on uramahdollisuuksia sekä seurata suunnitelman ja käynnistettävien toimenpiteiden toteutumista ja vaikutuksia.
Ongelmana on usein nähty, että tytöt eivät ole riittävän kiinnostuneita matematiikan ja luonnontieteiden opiskelusta sekä teknologiasta. Tämän vuoksi työryhmä esittää, että luonnontieteiden opiskelussa olisi siirryttävä nykyistä enemmän yhteisöllisiin, kokeellisiin ja laboratorityöpainotteisiin työtapoihin. Työryhmä esittää myös, että uusissa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa oleva ihminen ja teknologia- aihekokonaisuus viedään koulutuksen järjestäjien ja koulujen opetussuunnitelmiin siten, että se lisää myös tyttöjen kiinnostusta teknologiaa kohtaan
Työryhmä pitää ensiarvoisen tärkeänä, että ylioppilastutkinnon rakennekokeiluun liittyvät päätökset tehdään jo kevään 2004 aikana. Työryhmän kanta on, että lopullisissa päätöksissä otetaan huomioon rakennekokeilun myönteinen vaikutus matematiikan kirjoittamisen lisääntymiseen.
Oppilaanohjauksen kehittäminen on keskeinen keino lieventää segregaatiota. Tyttöjen ja poikien erilaiset oppimistavat sekä oppilaiden sukupuolittain eriytyneet ammattitoiveet vaativat erityistä huomiota sekä opinto-ohjaajilta että opettajilta. Lisäksi opettajilta ja opinto-ohjaajilta vaaditaan entistä enemmän työelämän tuntemusta. Nämä seikat tulee ottaa huomioon opettajien ja opinto-ohjaajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämisessä tulee hyödyntää myös alueellista oppilaitos- ja työelämäyhteistyötä.
Tasa-arvosuunnitelmaa voidaan työpaikoilla tukea erilaisilla tasa-arvoa lisäävillä toimintavoilla. Tasa-arvosuunnittelua tulee työpaikoilla sekä oppilaitoksissa vahvistaa sekä tähän liittyviä hyviä käytänteitä (esim. MIRROR-hanke) tulee levittää. Tasa-arvoon liittyvää tiedotusta on myös lisättävä. Tasa-arvovaatimus tulee sisällyttää mahdollisuuksien mukaan kaikkiin julkista rahoitusta saaviin työelämän kehittämisprojekteihin. Lisäksi sellaisia hankkeita tulee lisätä, jotka kannustavat miehiä hakeutumaan naisvaltaisille aloille.
- tehdä suunnitelma lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteistä, joilla vaikutetaan koululaisten ja opiskelijoiden oppiaine- ja linjavalintoihin sekä seurata suunnitelman ja käynnistettävien toimenpiteiden toteutumista ja vaikutuksia ja
- tehdä suunnitelma toimenpiteistä, joilla vaikutetaan työpaikkakulttuureihin siten, että myös alalle ei-tyypillisen sukupuolen edustajat viihtyvät työpaikalla ja heillä on uramahdollisuuksia sekä seurata suunnitelman ja käynnistettävien toimenpiteiden toteutumista ja vaikutuksia.
Ongelmana on usein nähty, että tytöt eivät ole riittävän kiinnostuneita matematiikan ja luonnontieteiden opiskelusta sekä teknologiasta. Tämän vuoksi työryhmä esittää, että luonnontieteiden opiskelussa olisi siirryttävä nykyistä enemmän yhteisöllisiin, kokeellisiin ja laboratorityöpainotteisiin työtapoihin. Työryhmä esittää myös, että uusissa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa oleva ihminen ja teknologia- aihekokonaisuus viedään koulutuksen järjestäjien ja koulujen opetussuunnitelmiin siten, että se lisää myös tyttöjen kiinnostusta teknologiaa kohtaan
Työryhmä pitää ensiarvoisen tärkeänä, että ylioppilastutkinnon rakennekokeiluun liittyvät päätökset tehdään jo kevään 2004 aikana. Työryhmän kanta on, että lopullisissa päätöksissä otetaan huomioon rakennekokeilun myönteinen vaikutus matematiikan kirjoittamisen lisääntymiseen.
Oppilaanohjauksen kehittäminen on keskeinen keino lieventää segregaatiota. Tyttöjen ja poikien erilaiset oppimistavat sekä oppilaiden sukupuolittain eriytyneet ammattitoiveet vaativat erityistä huomiota sekä opinto-ohjaajilta että opettajilta. Lisäksi opettajilta ja opinto-ohjaajilta vaaditaan entistä enemmän työelämän tuntemusta. Nämä seikat tulee ottaa huomioon opettajien ja opinto-ohjaajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämisessä tulee hyödyntää myös alueellista oppilaitos- ja työelämäyhteistyötä.
Tasa-arvosuunnitelmaa voidaan työpaikoilla tukea erilaisilla tasa-arvoa lisäävillä toimintavoilla. Tasa-arvosuunnittelua tulee työpaikoilla sekä oppilaitoksissa vahvistaa sekä tähän liittyviä hyviä käytänteitä (esim. MIRROR-hanke) tulee levittää. Tasa-arvoon liittyvää tiedotusta on myös lisättävä. Tasa-arvovaatimus tulee sisällyttää mahdollisuuksien mukaan kaikkiin julkista rahoitusta saaviin työelämän kehittämisprojekteihin. Lisäksi sellaisia hankkeita tulee lisätä, jotka kannustavat miehiä hakeutumaan naisvaltaisille aloille.