Muuttuuko mikään? Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiaan
Hyötyniemi, Yrjö (2003)
Hyötyniemi, Yrjö
opetus- ja kulttuuriministeriö
2003
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2003:16This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-379-0Tiivistelmä
Muuttuuko mikään? Näin kysyy tämä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategian toteuttamista pohtiva, paljon toivottu kirja. Se on tarkoitettu kaikille strategian kanssa työskenteleville opettajille, koulun johdolle ja kunnan virka- ja luottamusmiehille. Kirjan on toteuttanut OPE.FI-ryhmä, jonka opetusministeriö on asettanut suunnittelemaan ja kehittämään opettajien täydennyskoulutusta tietoja viestintätekniikan opetuskäytön näkökulmasta osana Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategiaa 2000–2004.
Tieto- ja viestintätekniikan käyttöönotto opetuksen aktiiviseksi välineeksi vaikuttaa oppilaitosten toimintakulttuuriin voimakkaasti, vaikka muutos näyttääkin joskus näennäisen hitaalta. Muutoksen hallitsemiseksi ja kehityksen ohjaamiseksi tarvitaan kuitenkin suunnittelua ja sen välineeksi strategiaa. On kartoitettava resurssit, luotava yhteistyön muodot oppilaitoksen henkilöstön, johdon ja koulutuksen järjestäjän kesken. Tarvitaan koulutusta uuteen toimintakulttuuriin, pedagogista ja teknistä tukea ja riittävä laitekanta ja yhteydet. On hankittava ja luotava oppimateriaalia ja kouluttauduttava sen tehokkaaseen, uutta luovaan käyttöön.
Merkittävää tietostrategiatyötä tapahtuu oppilaitoksissa koko ajan, mutta sen taustana ei usein ole riittävää kokemuspohjaa. Silloin strategia voidaan nähdä kapeasti laitestrategiana, usein vailla yhteyttä koulutuksen järjestäjän tai kunnan muuhun suunnitteluun ja rersurssointiin. Toisinaan strategiaa laativat koko yhteisön sijaan muutamat harvat vihkiytyneet tai tehtävään määrätyt.
Tämän vuoksi OPE.FI-ryhmä katsoi tämän teoksen julkaisemisen hyödylliseksi. Käydyissä keskusteluissa sille päätettiin antaa nimeksi "Muuttuuko mikään?". Kysymys ei ole vain retorinen vaan tavoitteena on aidosti avoin pohdinta strategian roolista oppilaitoksissa.
Teoksen kirjoittajiksi ryhmä pyysi joukon asiantuntijoita kirjoittamaan vaikeasta, melko tuntemattomasta ja kuitenkin suomalaisen koulutuksen kannalta keskeisen tärkeästä aiheesta.
Ylijohtaja Arvo Jäppinen käsittelee oppilaitosten tietostrategian tarpeellisuutta kysyen "Miksi oppilaitos tarvitsee tietostrategian?" Seppo Saari kirjoittaa strategian toimenpanon arvioinnista. Marja Kylämä ja Arto Väliketo pohtivat strategian vaikutusta oppilaitoksen työhön.
Armi Mikkola käsittelee tietostrategioiden roolia opettajankoulutuksessa. Juha Pohjonen ja Janne Sariola pohtivat samaa teemaa yliopistoissa ja Leena Vainio ammattikorkeakouluissa.
Paula Kyrö kertoo yleissivistävien ja ammatillisten oppilaitosten strategiatyöstä tehdyn selvityksen tuloksista. Minna Prunnila käsittelee strategiatyötä virtuaalikouluhankkeissa mukana olevien perusopetuksen oppilaitosten kannalta ja Anna Mari Leinonen ammatillisten oppilaitosten kannalta.
Liisa Huovinen ja Olli Luukkainen käsittelevät kunnan roolia oppilaitoksen strategian laadinnassa ja toimeenpanossa. Marja Kylämä ja Kristiina Haavisto kirjoittavat täydennyskoulutuksesta strategiatyön tukena.
Tieto- ja viestintätekniikan käyttöönotto opetuksen aktiiviseksi välineeksi vaikuttaa oppilaitosten toimintakulttuuriin voimakkaasti, vaikka muutos näyttääkin joskus näennäisen hitaalta. Muutoksen hallitsemiseksi ja kehityksen ohjaamiseksi tarvitaan kuitenkin suunnittelua ja sen välineeksi strategiaa. On kartoitettava resurssit, luotava yhteistyön muodot oppilaitoksen henkilöstön, johdon ja koulutuksen järjestäjän kesken. Tarvitaan koulutusta uuteen toimintakulttuuriin, pedagogista ja teknistä tukea ja riittävä laitekanta ja yhteydet. On hankittava ja luotava oppimateriaalia ja kouluttauduttava sen tehokkaaseen, uutta luovaan käyttöön.
Merkittävää tietostrategiatyötä tapahtuu oppilaitoksissa koko ajan, mutta sen taustana ei usein ole riittävää kokemuspohjaa. Silloin strategia voidaan nähdä kapeasti laitestrategiana, usein vailla yhteyttä koulutuksen järjestäjän tai kunnan muuhun suunnitteluun ja rersurssointiin. Toisinaan strategiaa laativat koko yhteisön sijaan muutamat harvat vihkiytyneet tai tehtävään määrätyt.
Tämän vuoksi OPE.FI-ryhmä katsoi tämän teoksen julkaisemisen hyödylliseksi. Käydyissä keskusteluissa sille päätettiin antaa nimeksi "Muuttuuko mikään?". Kysymys ei ole vain retorinen vaan tavoitteena on aidosti avoin pohdinta strategian roolista oppilaitoksissa.
Teoksen kirjoittajiksi ryhmä pyysi joukon asiantuntijoita kirjoittamaan vaikeasta, melko tuntemattomasta ja kuitenkin suomalaisen koulutuksen kannalta keskeisen tärkeästä aiheesta.
Ylijohtaja Arvo Jäppinen käsittelee oppilaitosten tietostrategian tarpeellisuutta kysyen "Miksi oppilaitos tarvitsee tietostrategian?" Seppo Saari kirjoittaa strategian toimenpanon arvioinnista. Marja Kylämä ja Arto Väliketo pohtivat strategian vaikutusta oppilaitoksen työhön.
Armi Mikkola käsittelee tietostrategioiden roolia opettajankoulutuksessa. Juha Pohjonen ja Janne Sariola pohtivat samaa teemaa yliopistoissa ja Leena Vainio ammattikorkeakouluissa.
Paula Kyrö kertoo yleissivistävien ja ammatillisten oppilaitosten strategiatyöstä tehdyn selvityksen tuloksista. Minna Prunnila käsittelee strategiatyötä virtuaalikouluhankkeissa mukana olevien perusopetuksen oppilaitosten kannalta ja Anna Mari Leinonen ammatillisten oppilaitosten kannalta.
Liisa Huovinen ja Olli Luukkainen käsittelevät kunnan roolia oppilaitoksen strategian laadinnassa ja toimeenpanossa. Marja Kylämä ja Kristiina Haavisto kirjoittavat täydennyskoulutuksesta strategiatyön tukena.