Ohjaus ja opintojen eteneminen: Eurostudent VI –tutkimuksen artikkelisarja
Penttinen, Leena; Kosonen, Toni; Annala, Johanna; Mäkinen, Marita (2017-08-22)
Penttinen, Leena
Kosonen, Toni
Annala, Johanna
Mäkinen, Marita
Opetus- ja kulttuuriministeriö
22.08.2017
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:36This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-498-6Tiivistelmä
EUROSTUDENT VI -tutkimus toteutettiin Suomessa internetkyselynä otokseen valikoituneille 24 000 korkeakouluopiskelijalle keväällä 2016. Tutkimus on osa kansainvälistä EUROSTUDENT-hanketta, jota vetää DZHW – German Centre for Higher Education Research and Science Studies, ja jota rahoittaa Euroopan unioni Erasmus + -ohjelmasta. Tutkimushankkeesta vastaa Suomessa opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto, tiedonkeruusta ja aineistojen käsittelystä Tilastokeskus. Uusimman EUROSTUDENT-tutkimuksen tuloksia on tarkoitus saada aiempaa paremmin kansalliseen käyttöön osana pääministeri Sipilän hallituksen korkeakoulutuksen kehittämisen kärkihanketta. Tästä syystä opetus- ja kulttuuriministeriö pyysi keväällä 2016 artikkeliehdotuksia korkeakoulututkijoilta EUROSTUDENT-aineistosta. Käsillä oleva artikkeli on viides EUROSTUDENT VI –artikkelisarjassa julkaistava tutkimus. Penttisen, Kososen, Annalan ja Mäkisen artikkelissa tarkastellaan opiskelijoiden näkemyksiä opintojen etenemisestä sekä siihen liittyvistä tekijöistä opintopolulla. Eurostudent VI -kyselyaineiston analyysillä pyritään tunnistamaan niitä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä, jotka ovat yhteydessä tavoitteelliseen tutkinto-opiskeluun ja myönteisiin tulevaisuuskuviin. Huomio kohdistetaan siihen, miten opiskelijat kokevat opintonsa etenevän suhteessa omiin tavoitteisiinsa. Tulosten perusteella esitetään johtopäätöksiä opiskelijalähtöisen ohjauksen vahvistamiseksi korkeakouluissa