Ammattikorkeakoulujen yhteishaku-uudistus
opetus- ja kulttuuriministeriö
10.12.2003
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2003:26This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-669-2Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 22.1.2002 projektiryhmän ammattikorkeakoulujen yhteishaun uudistamista varten. Projektiryhmän tehtävänä oli vastata käytännön toimista, joita tarvitaan ammattikorkeakoulujen yhteishakutehtävien siirtämiseksi lääninhallitusten sivistysosastoilta ammattikorkeakouluille.
Projektia asetettaessa oletettiin, että Eduskunta hyväksyy asiaan liittyvän hallituksen esityksen lakimuutoksesta (Laki opiskelijavalintarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä, 1058/1998). Lähtökohtana oli myös, että ammattikorkeakoulujen yhteishaun periaatteisiin ei tehdä muutoksia.
Projektiryhmän tehtävänä oli
- ohjata koko uudistushanketta ja toimia sen johtoryhmänä niin, että ammattikorkeakoulut ja Opetushallitus kevään 2003 yhteishausta alkaen vastaavat myös aikaisemmin lääninhallituksille kuuluneista tehtävistä
- määritellä, suunnitella ja toteuttaa ammattikorkeakoulujen yhteishaun atk-järjestelmään tarvittavat uudistukset yhteistyössä atk-toimittajan kanssa
- laatia ja toteuttaa muutosta koskeva tiedotussuunnitelma ammattikorkeakoulujen henkilöstölle
- laatia ja toteuttaa muutosta koskeva koulutussuunnitelma ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintoja hoitaville palveluyksiköille
- laatia suunnitelma yhteishaun käytännön järjestelyjen vaatimaa alueellista yhteistyötä varten.
Työryhmä laati uudistuksen toteuttamiseksi kokonaissuunnitelman siten, että ammattikorkeakoulut vastasivat keväästä 2003 lähtien yhteishaun ja valintojen toteutuksesta. Jokaiseen ammattikorkeakouluun perustettiin hakutoimisto yhteishakutehtävien hoitamiseksi. Yhteishaun aikataulua muutettiin syksyn 2003 yhteishaun osalta siten, että myös syksyn hakuaika erotetaan toisen asteen yhteishausta. Yhteishaun periaatteet säilytettiin ennallaan: haku tapahtuu valtakunnallisella yhteishakulomakkeella ja hakukohteita on enintään neljä. Hakijat toimittavat hakuaikana hakulomakkeensa ensisijaisena hakukohteena olevaan ammattikorkeakouluun, joka vastaa hakijatietojen viennistä ammattikorkeakoulujen yhteishakurekisteriin.
Ammattikorkeakoulujen yhteishakurekisteri, AMKYH-rekisteri, kuuluu Opetushallituksen ylläpitämään opiskelijavalintarekisteriin ja ammattikorkeakoulut ovat osarekisterin pitäjiä. Rekisterin käyttäjäkunnan vaihtuessa järjestelmä on uusittu. Projektipäällikkö on kouluttanut ammattikorkeakoulujen hakutoimistojen henkilöstön rekisterin käyttöön.
Yhteishaun uudistamisprojektin alkuvaiheessa työryhmä katsoi, että yhteishaku-uudistus on niin mittava, että toimijoiden vaihtuessa myös riskit kasvavat. Hakijoiden saama oikea tieto ja hakijoiden yhdenvertaisuus eivät saa vaarantua. Työryhmä nimesi AMK-nettihakuprojektin jäsenet ja suunnitteli sähköisen hakupalvelun kevään 2003 yhteishakua varten. AMK-nettihausta tuli kevään 2003 yhteishaun menestystarina.
AMKYH-uudistuksessa on luotu opiskelijavalintojen ja toimijoiden kokonaisuus, joka kelpaa korkeakoulusektorilla erinomaiseksi malliksi opiskelijavalintojen toteuttamisesta.
Yhteistyön koordinointi ja ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintoihin kohdistuva päätöksenteko edellyttävät kuitenkin vielä syventämistä ja tarkentamista. Edelleen tarvitaan keskustelua valintaperusteista ja valintakokeista, joiden vaikuttavuutta ei ole riittävästi selvitetty. Yhteishakuun kuulumattoman, tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijavalinnat valintaperusteineen tulisi myös koordinoida.
Toiminnallisuuden ja jatkuvan kehittämisen turvaamiseksi AMKYH-projektin työryhmä esittää opetusministeriölle, että se välittömästi nimittää valtakunnallisen tukiryhmän. Tukiryhmä on tarpeellinen, jotta yhteys käyttäjäkuntaan ja heidän tarpeisiinsa säilyy ja jotta toiminta pääsee vakiintumaan ja kehittämistarpeet tulevat huomioiduksi.
Projektia asetettaessa oletettiin, että Eduskunta hyväksyy asiaan liittyvän hallituksen esityksen lakimuutoksesta (Laki opiskelijavalintarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä, 1058/1998). Lähtökohtana oli myös, että ammattikorkeakoulujen yhteishaun periaatteisiin ei tehdä muutoksia.
Projektiryhmän tehtävänä oli
- ohjata koko uudistushanketta ja toimia sen johtoryhmänä niin, että ammattikorkeakoulut ja Opetushallitus kevään 2003 yhteishausta alkaen vastaavat myös aikaisemmin lääninhallituksille kuuluneista tehtävistä
- määritellä, suunnitella ja toteuttaa ammattikorkeakoulujen yhteishaun atk-järjestelmään tarvittavat uudistukset yhteistyössä atk-toimittajan kanssa
- laatia ja toteuttaa muutosta koskeva tiedotussuunnitelma ammattikorkeakoulujen henkilöstölle
- laatia ja toteuttaa muutosta koskeva koulutussuunnitelma ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintoja hoitaville palveluyksiköille
- laatia suunnitelma yhteishaun käytännön järjestelyjen vaatimaa alueellista yhteistyötä varten.
Työryhmä laati uudistuksen toteuttamiseksi kokonaissuunnitelman siten, että ammattikorkeakoulut vastasivat keväästä 2003 lähtien yhteishaun ja valintojen toteutuksesta. Jokaiseen ammattikorkeakouluun perustettiin hakutoimisto yhteishakutehtävien hoitamiseksi. Yhteishaun aikataulua muutettiin syksyn 2003 yhteishaun osalta siten, että myös syksyn hakuaika erotetaan toisen asteen yhteishausta. Yhteishaun periaatteet säilytettiin ennallaan: haku tapahtuu valtakunnallisella yhteishakulomakkeella ja hakukohteita on enintään neljä. Hakijat toimittavat hakuaikana hakulomakkeensa ensisijaisena hakukohteena olevaan ammattikorkeakouluun, joka vastaa hakijatietojen viennistä ammattikorkeakoulujen yhteishakurekisteriin.
Ammattikorkeakoulujen yhteishakurekisteri, AMKYH-rekisteri, kuuluu Opetushallituksen ylläpitämään opiskelijavalintarekisteriin ja ammattikorkeakoulut ovat osarekisterin pitäjiä. Rekisterin käyttäjäkunnan vaihtuessa järjestelmä on uusittu. Projektipäällikkö on kouluttanut ammattikorkeakoulujen hakutoimistojen henkilöstön rekisterin käyttöön.
Yhteishaun uudistamisprojektin alkuvaiheessa työryhmä katsoi, että yhteishaku-uudistus on niin mittava, että toimijoiden vaihtuessa myös riskit kasvavat. Hakijoiden saama oikea tieto ja hakijoiden yhdenvertaisuus eivät saa vaarantua. Työryhmä nimesi AMK-nettihakuprojektin jäsenet ja suunnitteli sähköisen hakupalvelun kevään 2003 yhteishakua varten. AMK-nettihausta tuli kevään 2003 yhteishaun menestystarina.
AMKYH-uudistuksessa on luotu opiskelijavalintojen ja toimijoiden kokonaisuus, joka kelpaa korkeakoulusektorilla erinomaiseksi malliksi opiskelijavalintojen toteuttamisesta.
Yhteistyön koordinointi ja ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintoihin kohdistuva päätöksenteko edellyttävät kuitenkin vielä syventämistä ja tarkentamista. Edelleen tarvitaan keskustelua valintaperusteista ja valintakokeista, joiden vaikuttavuutta ei ole riittävästi selvitetty. Yhteishakuun kuulumattoman, tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijavalinnat valintaperusteineen tulisi myös koordinoida.
Toiminnallisuuden ja jatkuvan kehittämisen turvaamiseksi AMKYH-projektin työryhmä esittää opetusministeriölle, että se välittömästi nimittää valtakunnallisen tukiryhmän. Tukiryhmä on tarpeellinen, jotta yhteys käyttäjäkuntaan ja heidän tarpeisiinsa säilyy ja jotta toiminta pääsee vakiintumaan ja kehittämistarpeet tulevat huomioiduksi.