Koulutus- ja tiedepolitiikan sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan tietotarpeet vuoteen 2010
opetus- ja kulttuuriministeriö
20.11.2002
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmien muistioita 2002:50This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-175-5Tiivistelmä
Opetusministeri asetti 10.4.2002 työryhmän, jonka tehtävänä oli
- arvioida koulutus- ja tiedepolitiikan sekä kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntapolitiikan arvioinnin ja ohjauksen tietotarpeet vuoteen 2010
- kartoittaa tietotuotannon pysyväisluontoiset ja määräaikaiset rahoitustarpeet ja
- tehdä ehdotuksia tilasto- ja tietotuotannon kehittämisestä, järkiperäistämisestä ja tehostamisesta.
Lisäksi työryhmän piti 30.4.2002 mennessä tehdä ehdotukset vuonna 2003 tarvittavista budjettimäärärahoista
Tilasto- ja tietotuotannon kehittämistä koskevilla ehdotuksilla pyritään kehittämään ministeriön päätöksenteon valmistelua sekä ennakointia tulevaisuuden yhteiskunnallisiin muutoksiin.
Koulutus- ja tiedepolitiikan uusien tietotarpeiden osalta työryhmä nostaa esille kansainvälistymistä koskevat tiedot, aluetiedot, aikuiskoulutustiedot, mitoitus- ja ennakointitiedot, verkostotiedot, tietoyhteiskuntatiedot sekä tutkimus- ja kehitystyöstä ja innovaatiojärjestelmiä koskevat tiedot. Ohjausjärjestelmien kehittämistarpeista nousee esille koulutustilastojen luokitusjärjestelmämuutokset, hallinnonala- ja rahoitusjärjestelmäkohtaiset tietotarpeet, tuloksellisuus- ja vaikuttavuusindikaattorien sekä tietojohtamisjärjestelmien kehittäminen.
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan tilasto- ja tietotuotannon tilassa on koulutus- ja tiedepolitiikkaan verrattuna puutteellisuuksia, jotka johtuvat paitsi toimintakentän moninaisuudesta myös siitä, että tarkoitukseen varatut voimavarat ovat riittämättömiä. Perustilastojen ajan tasalla saattaminen ja jatkuvuuden turvaaminen ovat keskeisiä kysymyksiä. Kulttuurin ja joukkoviestinnän tilastot sekä ajankäyttö- ja vapaa-aikatutkimus ovat avainasemassa.
- arvioida koulutus- ja tiedepolitiikan sekä kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntapolitiikan arvioinnin ja ohjauksen tietotarpeet vuoteen 2010
- kartoittaa tietotuotannon pysyväisluontoiset ja määräaikaiset rahoitustarpeet ja
- tehdä ehdotuksia tilasto- ja tietotuotannon kehittämisestä, järkiperäistämisestä ja tehostamisesta.
Lisäksi työryhmän piti 30.4.2002 mennessä tehdä ehdotukset vuonna 2003 tarvittavista budjettimäärärahoista
Tilasto- ja tietotuotannon kehittämistä koskevilla ehdotuksilla pyritään kehittämään ministeriön päätöksenteon valmistelua sekä ennakointia tulevaisuuden yhteiskunnallisiin muutoksiin.
Koulutus- ja tiedepolitiikan uusien tietotarpeiden osalta työryhmä nostaa esille kansainvälistymistä koskevat tiedot, aluetiedot, aikuiskoulutustiedot, mitoitus- ja ennakointitiedot, verkostotiedot, tietoyhteiskuntatiedot sekä tutkimus- ja kehitystyöstä ja innovaatiojärjestelmiä koskevat tiedot. Ohjausjärjestelmien kehittämistarpeista nousee esille koulutustilastojen luokitusjärjestelmämuutokset, hallinnonala- ja rahoitusjärjestelmäkohtaiset tietotarpeet, tuloksellisuus- ja vaikuttavuusindikaattorien sekä tietojohtamisjärjestelmien kehittäminen.
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan tilasto- ja tietotuotannon tilassa on koulutus- ja tiedepolitiikkaan verrattuna puutteellisuuksia, jotka johtuvat paitsi toimintakentän moninaisuudesta myös siitä, että tarkoitukseen varatut voimavarat ovat riittämättömiä. Perustilastojen ajan tasalla saattaminen ja jatkuvuuden turvaaminen ovat keskeisiä kysymyksiä. Kulttuurin ja joukkoviestinnän tilastot sekä ajankäyttö- ja vapaa-aikatutkimus ovat avainasemassa.