Yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyön kehittäminen virtuaalisessa oppimisessa
opetus- ja kulttuuriministeriö
31.01.2002
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmien muistioita 2002:15This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-140-2Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 9.4.2001 työryhmän, jonka tehtävänä on selvittää yritysten ja julkisen sektorin yhteistyön peli-sääntöjä virtuaalisen oppimisen kehittämisessä sekä tehdä suunnitelma yhteistyön tehostamiseksi. Työryhmän tuli käsitellä mm. seuraavia kysymyksiä:
1. Mitkä olisivat keskeiset pelisäännöt yritys-oppilaitosyhteistyölle?
2. Mitkä voisivat olla aloja, alueita ja teknologioita, joilla yhteistyötä erityisesti tulisi kehittää?
3. Mikäli ryhmä näkee tarpeelliseksi, se voi tehdä ehdotuksen toimenpideohjelmaksi yhteistyön kehittämiseksi.
Työryhmä järjesti lisäksi 19.9.2001 Helsingissä seminaarin, jossa kuultiin korkeakoulujen, oppilaitosten ja yritysten edustajien mielipiteitä ja näkemyksiä yritys-oppilaitosyhteistyöstä virtuaalisen oppimisen kehittämisessä.
Työryhmä rajasi keskustelunsa yritysten ja julkisen sektorin välisen yhteistyön kehittämiseen virtuaalisen oppimisen osalta. Tavoitteena oli luoda yhteinen käsitys eri toimijoiden rooleista ja konkreettinen toimenpideohjelma yhteistyön vahvistamiseksi. Työn aikana ilmeni, että e-oppimisen alueella julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö on vielä niin alkuvaiheessa, että työryhmällä ei ollut edellytyksiä luoda yhtenäisiä pelisääntöjä, vaan ne jätettiin jatkotoimenpiteiden varaan.
Yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyön syventäminen on keskeisellä sijalla suomalaisen verkko-opiskelun kehittämisessä. Virtuaaliopetuksen kansallisissa kehittämishankkeissa yrityksillä voi olla merkittävä rooli oppimateriaalin tuottajina, levittäjinä ja kehittäjinä sekä tekniikan ja siihen liittyvän osaamisen kehittäjinä että e-oppimateriaalien hyödyntäjinä.
Tavoitteena on, että yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyötä voidaan tiivistää siten, että oppilaitosten ja yritysten keskeiset toimijat tuntevat paremmin toistensa työtä ja hankkeita ja voivat tukea toisiaan tavoitteena laajasti hyödynnettävien tekniikoiden ja oppimateriaalien tuotanto.
Julkisen sektorin erityisenä roolina on vahvistaa oppilaitosten tieto- ja viestintäteknistä infrastruktuuria, tukea opettajien ja oppilaitosten valmiuksia hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessa sekä luoda tutkimuksen ja tuotekehityksen keinoin tietämystä ja osaamista virtuaalisen oppimisen kehittämiseen ja hyödyntämiseen. Yritysten rooliin kuuluu etsiä soveltamiskohteita, joissa tätä tietämystä voidaan hyödyntää. Julkisten toimenpiteiden kautta ei saa synnyttää alan normaalia yritystoimintaa haittaavaa tai sen kanssa julkisella tuella kilpailevaa toimintaa.
Erityisen tärkeää on hyvä yhteistyö suurten kansallisten kehittämishankkeiden yhteydessä palvelujen aikaansaamiseksi ja oikeaksi ajoitukseksi. Kokemusta on syntynyt esimerkiksi valtakunnallisista opetussuunnitelma-uudistuksista, jolloin kustantajien ja hallinnon välinen tiedonvaihto on ollut erittäin tärkeää uusien oppikirjojen aikaansaamiseksi uusien opetussuunnitelmien käyttöönottoon mennessä. Samanlaista tiivistä yhteistyötä tarvitaan nyt virtuaalihankkeiden toteutuksessa. Muistiossa esitetty toimenpideohjelma tähtää julkisen ja yksityisen sektorin välisen kumppanuuden vahvistamiseen ja kehittämiskumppanuuksien tukemiseen sekä yhteistyön seurantaan ja kehittämiseen.
1. Mitkä olisivat keskeiset pelisäännöt yritys-oppilaitosyhteistyölle?
2. Mitkä voisivat olla aloja, alueita ja teknologioita, joilla yhteistyötä erityisesti tulisi kehittää?
3. Mikäli ryhmä näkee tarpeelliseksi, se voi tehdä ehdotuksen toimenpideohjelmaksi yhteistyön kehittämiseksi.
Työryhmä järjesti lisäksi 19.9.2001 Helsingissä seminaarin, jossa kuultiin korkeakoulujen, oppilaitosten ja yritysten edustajien mielipiteitä ja näkemyksiä yritys-oppilaitosyhteistyöstä virtuaalisen oppimisen kehittämisessä.
Työryhmä rajasi keskustelunsa yritysten ja julkisen sektorin välisen yhteistyön kehittämiseen virtuaalisen oppimisen osalta. Tavoitteena oli luoda yhteinen käsitys eri toimijoiden rooleista ja konkreettinen toimenpideohjelma yhteistyön vahvistamiseksi. Työn aikana ilmeni, että e-oppimisen alueella julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö on vielä niin alkuvaiheessa, että työryhmällä ei ollut edellytyksiä luoda yhtenäisiä pelisääntöjä, vaan ne jätettiin jatkotoimenpiteiden varaan.
Yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyön syventäminen on keskeisellä sijalla suomalaisen verkko-opiskelun kehittämisessä. Virtuaaliopetuksen kansallisissa kehittämishankkeissa yrityksillä voi olla merkittävä rooli oppimateriaalin tuottajina, levittäjinä ja kehittäjinä sekä tekniikan ja siihen liittyvän osaamisen kehittäjinä että e-oppimateriaalien hyödyntäjinä.
Tavoitteena on, että yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyötä voidaan tiivistää siten, että oppilaitosten ja yritysten keskeiset toimijat tuntevat paremmin toistensa työtä ja hankkeita ja voivat tukea toisiaan tavoitteena laajasti hyödynnettävien tekniikoiden ja oppimateriaalien tuotanto.
Julkisen sektorin erityisenä roolina on vahvistaa oppilaitosten tieto- ja viestintäteknistä infrastruktuuria, tukea opettajien ja oppilaitosten valmiuksia hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessa sekä luoda tutkimuksen ja tuotekehityksen keinoin tietämystä ja osaamista virtuaalisen oppimisen kehittämiseen ja hyödyntämiseen. Yritysten rooliin kuuluu etsiä soveltamiskohteita, joissa tätä tietämystä voidaan hyödyntää. Julkisten toimenpiteiden kautta ei saa synnyttää alan normaalia yritystoimintaa haittaavaa tai sen kanssa julkisella tuella kilpailevaa toimintaa.
Erityisen tärkeää on hyvä yhteistyö suurten kansallisten kehittämishankkeiden yhteydessä palvelujen aikaansaamiseksi ja oikeaksi ajoitukseksi. Kokemusta on syntynyt esimerkiksi valtakunnallisista opetussuunnitelma-uudistuksista, jolloin kustantajien ja hallinnon välinen tiedonvaihto on ollut erittäin tärkeää uusien oppikirjojen aikaansaamiseksi uusien opetussuunnitelmien käyttöönottoon mennessä. Samanlaista tiivistä yhteistyötä tarvitaan nyt virtuaalihankkeiden toteutuksessa. Muistiossa esitetty toimenpideohjelma tähtää julkisen ja yksityisen sektorin välisen kumppanuuden vahvistamiseen ja kehittämiskumppanuuksien tukemiseen sekä yhteistyön seurantaan ja kehittämiseen.