Ympäristöhallinnon ohjaus- ja kehittämisyksikön perustaminen : Eri vaihtoehtojen vertailu
Rainio, Riitta (2013-03-26)
Lataukset:
Rainio, Riitta
Ympäristöministeriö
26.03.2013
Julkaisusarja:
Ympäristöministeriön raportteja 11:2013This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-4161-4Tiivistelmä
Selvityksessä tarkastellaan ympäristöhallinnon ohjaus- ja perustamisyksikön perustamisvaihtoehtoja. Ohjaus- ja kehittämisyksikön perustamisen lähtökohtana on, että se vastaisi valtakunnallisesta ympäristölainsäädännön toimeenpanon ohjauksesta ja siihen liittyvistä kehittämistehtävistä. Yksikköön siirrettävien tehtävien tulee muodostaa toimiva kokonaisuus. Yksikön laadukas ja tehokas toiminta edellyttää riittävää asiantuntemusta. Selvityksessä on käsitelty ympäristöministeriöstä, Suomen ympäristökeskuksesta ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista ympäristöhallinnon ohjaus- ja kehittämisyksikköön mahdollisesti siirrettäviä tehtäviä. Ympäristöhallinnossa on ilmeinen tarve vahvistaa voimavaroja ympäristölainsäädännön toimeenpanon ohjauksessa ja vaativissa kehittämistehtävissä. Ohjaus- ja kehittämisyksikkö olisi luonteva ratkaisu asiantuntemuksen vahvistamiseksi. Olennainen kysymys on muodostavatko ohjaus- ja kehittämisyksikköön siirrettäväksi esitetyt tehtävät ja voimavarat riittävän perustan tehokkaalle ja laadukkaalle ohjaustoiminnalle. Ohjaus- ja kehittämisyksikön perustaminen edellyttää lisämäärärahoja, karkeasti arvioiden vähintään noin 1 miljoonaa euroa. Tämä lisämääräraha on edellytys ohjaus- ja kehittämisyksikön perustamiselle. Lisäksi ympäristöministeriön käyttöön varatun kehittämismäärärahan tasoa esitetään korotettavaksi 5 miljoonaan euroon nykyisestä 2,6 miljoonasta eurosta. Muina vaihtoehtoina selvityksessä on käsitelty ohjaus- ja kehittämisyksikön perustamista Suomen ympäristökeskukseen tai ympäristöministeriöön. Suomen ympäristökeskukseen yhteyteen perustettava ohjaus- ja kehittämisyksikkö ei ole tutkimus- ja asiantuntijalaitoksen nykyisen kehittämislinjan mukainen. Ministeriön ohjaustoiminnan tehostamisvaihtoehtona esitetään hallinnonalan virastojen ohjauksesta vastaavien henkilöiden kokoamista kansliapäällikön alaisuudessa toimivaan ohjaus- ja kehittämisyksikköön. Aluehallintovirastojen ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten ympäristövastuualueiden valtakunnalliset erikoitumistehtävät tulee arvioida ja tehdä sen perusteella johtopäätökset. Uusia erikoitumisia ei tule myöntää ennen yhteisen toimintamallin luomista. Tavoitteena tulee olla valtakunnallinen erikoistuminen nykyistä laajempiin ympäristöhallinnon asiantuntijatehtäviin. Tämä voisi luoda myös edellytyksiä nykyistä laajempaan ympäristötehtävien keskittämiseen yhteen tai useampaan aluehallintoviranomaiseen.