Hauen, kuhan, kirjolohen, meritaimenen ja vaellussiian telemetriaseuranta Kyrönjoen Malkakosken kalatiessä vuosina 2004 – 2006
Huovinen, Teemu (2009-12-10)
Huovinen, Teemu
Länsi-Suomen ympäristökeskus
10.12.2009
Julkaisusarja:
LSUra 1/2009This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Kyrönjoki on EteläPohjanmaan
suurin joki ja pääuoman pituus on 127
km. Virtaamien vaihtelu Kyrönjoella on suurta ja virtaamavaihteluihin on
syynä järvien vähäisyys ja valumaalueen
runsaat ojitukset. Vuonna
2002 Kyrönjoen tulvariskejä pienentämään ja joen virkistyskäyttöä
parantamaan valmistui Malkakosken patojärjestelmä. Padon yhteyteen
rakennetun kalatiejärjestelmän tarkoituksena on turvata kalojen vapaa
liikkuminen padon alapuolisen jokialueen ja padon seurauksena sen
yläpuolelle syntyneen 40 km pitkän patoaltaan välillä.
LänsiSuomen
ympäristökeskus selvitti telemetriatutkimuksilla vuosina
2004–2006 Malkakosken kalatien toimivuutta hauella, kuhalla,
kirjolohella, meritaimenella ja vaellussiialla. Malkakosken
telemetriatutkimusten tavoitteena oli selvittää, pääsevätkö eri kalalajit
nousemaan kalatietä pitkin padon yli ja käyttävätkö kalat Deniluomaa
nousureittinään. Lisäksi pyrittiin selvittämään soveltuuko Malkakosken
koskialue kalojen elinalueeksi ja millaisissa paikoissa eri kalalajit
viihtyvät. Erilaisilla telemetrialähettimillä merkittiin yhteensä 40 kalaa.
Malkakosken seurantatulosten perusteella kirjolohi ja meritaimen
pääsivät helposti nousemaan Malkakosken kalatiejärjestelmää pitkin
padon yläpuolelle. Hauki pystyy tulosten perusteella nousemaan
kalatietä pitkin ylös ja ohittamaan padonharjan sen vuotokohdista
virtaaman ollessa riittävän suuri. Kuhat eivät nousseet padon yläpuolelle.
Biotelemetristen menetelmien soveltuvuus kalojen elintapojen ja
liikkeiden selvittämiseksi antavat mahdollisuuden muidenkin
nousuesteiden ja kalateiden toimivuuden selvittämiseksi.
suurin joki ja pääuoman pituus on 127
km. Virtaamien vaihtelu Kyrönjoella on suurta ja virtaamavaihteluihin on
syynä järvien vähäisyys ja valumaalueen
runsaat ojitukset. Vuonna
2002 Kyrönjoen tulvariskejä pienentämään ja joen virkistyskäyttöä
parantamaan valmistui Malkakosken patojärjestelmä. Padon yhteyteen
rakennetun kalatiejärjestelmän tarkoituksena on turvata kalojen vapaa
liikkuminen padon alapuolisen jokialueen ja padon seurauksena sen
yläpuolelle syntyneen 40 km pitkän patoaltaan välillä.
LänsiSuomen
ympäristökeskus selvitti telemetriatutkimuksilla vuosina
2004–2006 Malkakosken kalatien toimivuutta hauella, kuhalla,
kirjolohella, meritaimenella ja vaellussiialla. Malkakosken
telemetriatutkimusten tavoitteena oli selvittää, pääsevätkö eri kalalajit
nousemaan kalatietä pitkin padon yli ja käyttävätkö kalat Deniluomaa
nousureittinään. Lisäksi pyrittiin selvittämään soveltuuko Malkakosken
koskialue kalojen elinalueeksi ja millaisissa paikoissa eri kalalajit
viihtyvät. Erilaisilla telemetrialähettimillä merkittiin yhteensä 40 kalaa.
Malkakosken seurantatulosten perusteella kirjolohi ja meritaimen
pääsivät helposti nousemaan Malkakosken kalatiejärjestelmää pitkin
padon yläpuolelle. Hauki pystyy tulosten perusteella nousemaan
kalatietä pitkin ylös ja ohittamaan padonharjan sen vuotokohdista
virtaaman ollessa riittävän suuri. Kuhat eivät nousseet padon yläpuolelle.
Biotelemetristen menetelmien soveltuvuus kalojen elintapojen ja
liikkeiden selvittämiseksi antavat mahdollisuuden muidenkin
nousuesteiden ja kalateiden toimivuuden selvittämiseksi.