Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Ympäristöministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Ympäristöministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Meriluonnon suojelun sääntely : Merellisen luonnon suojelun, merenhoidon ja vesienhoidon yhteensovittaminen EU- ja Suomen oikeudessa

Pappila, Minna; Puharinen, Suvi-Tuuli (2022-02-25)

Avaa tiedosto
YM_2022_8.pdf (776.2Kt)
Lataukset: 

Tilaa verkkokaupasta
Pappila, Minna
Puharinen, Suvi-Tuuli
ympäristöministeriö
25.02.2022
Julkaisusarja:
Ympäristöministeriön julkaisuja 2022:8
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-361-242-6
Tiivistelmä
Meriluontoa tunnetaan yhä paremmin ja suojeluun on entistä paremmat mahdollisuudet. EU-sääntely pyrkii erityisesti meristrategiapuitedirektiivin (MSD), vesipuitedirektiivin (VPD), luontodirektiivin ja lintudirektiivin sekä EU:n biodiversiteettistrategian avulla edistämään meriympäristön suojelua jäsenvaltioiden merialueella. Tässä raportissa on selvitetty, miten EU-oikeus on pantu täytäntöön Suomen lainsäädännössä.

MSD:n vaikutus ei vielä näy yksittäisiä toimia lukuun ottamatta meriluonnon suojelun tehostumisena. MSD:n ja VPD:n tavoitteiden oikeudellinen painoarvo on liian pieni mm. lupamenettelyissä ja alueiden käytön suunnittelussa. Merenhoidon ympäristötavoitteet tulisi myös asettaa aluekohtaisemmin siten, että ne voivat ohjata lupaharkintaa.

Luonnonsuojeluoikeuden aluesuojeluun perustuva järjestelmä kaipaa myös kehittämistä, mikäli halutaan täyttää MSD:n tavoite yhtenäisistä ja edustavista suojelualueverkostoista. Vain noin neljäsosa merkittävistä vedenalaisista luontokohteista sisältyy nykyisiin suojelualueisiin. Näistä yli puolet on Natura 2000 -alueita, jotka suojaavat vain tiettyjä luontoarvoja. Suojelussa olisi hyödynnettävä enemmän muita aluesuojelun keinoja ja esimerkiksi vesiliikennelain mahdollistamia rajoituksia. Luontotyyppisuojelun ulottaminen useampiin vedenalaisiin luontotyyppeihin myös tehostaisi meriluonnon suojelua.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto