Kalastusmatkailun kehittämisen valtakunnallinen toimenpideohjelma 2008-2013
Avaa tiedosto
Lataukset:
maa- ja metsätalousministeriö
14.02.2008
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-453-369-0Tiivistelmä
Suomalainen kalastusmatkailuelinkeino on kehittynyt nopeasti viimeisen 10–15 vuoden aikana. Kalastusmatkailijoilta säännöllisesti tuloja saavia yrityksiä on arvioitu olevan jopa 1 200–1 400 kappaletta, joista noin 120 saa yli puolet tuloistaan kalastusmatkailijoilta. Kansainvälisten asiakkaiden merkitystä kalastusmatkailussa kuvastaa se, että arviolta 200 000–300 000 ulkomailta vuosittain saapuvaa matkailijaa kalastaa matkansa aikana jättäen Suomeen noin 55–80 miljoonaa euroa. Kalastusmatkailussa on merkittävää kasvupotentiaalia ja se on yksi luontoon suuntautuvan matkailun tärkeimmistä osa-alueista.
Kalastusmatkailun määrälliseksi kasvutavoitteeksi toimenpideohjelmassa on määritelty kalastusmatkailuelinkeinon liikevaihdon, työpaikkojen ja asiakasmäärien kasvattaminen merkittävästi enemmän kuin matkailuelinkeinossa keskimäärin. Tarvitaan yhä laadukkaampia, ammattimaisesti ja asiakaslähtöisesti tuotettavia kalastusmatkailupalveluja sekä kasvuhakuisia kalastusmatkailuyrityksiä. Tuotekehityksessä tulisi hyödyntää luontaisia vahvuuksia, eri kalalajeja ja niiden sesonkeja, eri kalastusmuotoja ja vuodenaikoja sekä myös kalastuspalveluiden ja muiden matkailupalveluiden ja oheispalveluiden yhdistämistä innovatiivisella tavalla.
Suomen omaleimaisen kalastusmatkailuimagon tulee perustua luontaisiin kilpailuetuihin ja vahvuustekijöihin. Toimenpideohjelmaan sisältyviä toimenpide-esityksiä ovat mm. valtakunnallisen kalastusmatkailun Internet-sivuston rakentaminen Matkailun edistämiskeskuksen Suomi-portaalin yhteyteen, useampivuotisen ja yrityslähtöisesti toteutettavan yhteis- ja imagomarkkinointihankkeen käynnistäminen, maakuntatason kalastusmatkailun kehittämishankkeiden liikkeellelähdön edistäminen sekä kalastusmatkailua palvelevan infrastruktuurin ja tutkimustoiminnan kehittäminen. Hajallaan olevia asiantuntijaresursseja tulee koota yhteen ja vahvistaa sekä huomioida nykyistä enemmän kehittyvän kalastusmatkailuelinkeinon tarpeet kalastuksen järjestämiseen ja kalavesien hoitoon liittyvissä kysymyksissä.
Kalastusmatkailun määrälliseksi kasvutavoitteeksi toimenpideohjelmassa on määritelty kalastusmatkailuelinkeinon liikevaihdon, työpaikkojen ja asiakasmäärien kasvattaminen merkittävästi enemmän kuin matkailuelinkeinossa keskimäärin. Tarvitaan yhä laadukkaampia, ammattimaisesti ja asiakaslähtöisesti tuotettavia kalastusmatkailupalveluja sekä kasvuhakuisia kalastusmatkailuyrityksiä. Tuotekehityksessä tulisi hyödyntää luontaisia vahvuuksia, eri kalalajeja ja niiden sesonkeja, eri kalastusmuotoja ja vuodenaikoja sekä myös kalastuspalveluiden ja muiden matkailupalveluiden ja oheispalveluiden yhdistämistä innovatiivisella tavalla.
Suomen omaleimaisen kalastusmatkailuimagon tulee perustua luontaisiin kilpailuetuihin ja vahvuustekijöihin. Toimenpideohjelmaan sisältyviä toimenpide-esityksiä ovat mm. valtakunnallisen kalastusmatkailun Internet-sivuston rakentaminen Matkailun edistämiskeskuksen Suomi-portaalin yhteyteen, useampivuotisen ja yrityslähtöisesti toteutettavan yhteis- ja imagomarkkinointihankkeen käynnistäminen, maakuntatason kalastusmatkailun kehittämishankkeiden liikkeellelähdön edistäminen sekä kalastusmatkailua palvelevan infrastruktuurin ja tutkimustoiminnan kehittäminen. Hajallaan olevia asiantuntijaresursseja tulee koota yhteen ja vahvistaa sekä huomioida nykyistä enemmän kehittyvän kalastusmatkailuelinkeinon tarpeet kalastuksen järjestämiseen ja kalavesien hoitoon liittyvissä kysymyksissä.